Gåstavar el. Vandringsstavar

Hej!

Jag är ny i detta forum, och ganska ny inom vandring.
Det har blivit någon tur då och då, men nu har mitt liv fått en kraftig vändning.
Så nu kommer jag att vandra mer än förut.
Och då läste jag om gåstavar och vandringsstavar, och hur bra det skulle vara.
Då har jag två frågor kring det.

Hur pass mycket lättare är det att gå med stavar?

Och vad är skillnaden mellan gåstavar och vandringsstavar?

För det är något som jag kanske kommer att skaffa mig i framtiden
 
Här kommer några av mina synpunkter på vandringsstavar:

Om man ska gå snabbt eller länge eller med tung packning eller en kombination av de tre så avlastar stavar fötter och knän ganska rejält, du kommer dessutom att få lättare att hålla balansen. Kan i vissa fall användas som tältpinnar.

Nackdelar:
Eftersom det är lättare att hålla balansen så behöver du inte balansera och därför tränar du inte balansen utan "plöjer" mer.
Vikt
Oljud (kan vara en fördel om du vill skrämma iväg djur)
Du har inte händerna fria för kamera, vattenflaska mm

Förmodligen använder du mer energi per km, om det är + eller - får du själv bestämma!

Ett tips är att köpa billiga kolfiberstavar på tex Biltema och testa om du gillar det eller ej.
 
Jag går också i tankar på att köpa stavar, ska vandra mellan Abisko och Treriksröset i sommar.

Alla tycks ha olika åsikter i denna frågan (om man ska använda eller ej). Ni som använder- har ni en eller två stavar?

Jag kan se jättefördel vid ev. vad, annars känns det som att dom mest är "i vägen"?
 
I kuperad

och stenig terräng är stavarana väsentlig hjälp liksom om man har krämpor som knävärk etc. Vet inte om det finns någon etablerad nomenklatur för gåstavar/vandringsstavar.

Thure
 
Om man gör en sökning på Utsidan på t ex vandringsstav och stavar så får man många träffar. En äldre forumtråd är denna som innehåller synpunkter om olika typer av stavar. Och att inte ha någon stav alls. Handlar mest om fjällvandring men har väl något att säga om annan vandring också.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45496

/Hans
 
Jag är 32 år, går "normala" vandringsleder i fjällen med drygt 20kg på ryggen.

Använder två stavar vid all vandring, alltså inte bara vid vad etc. Tycker att det underlättar och avlastar väsentligt och skulle inte vilja vandra utan stavar igen.

Har aldrig upplevt att de är i vägen.
 
hejsan och välkommen :)
jag använder stavar vid uppför och framförallt nedför.
naturligtvis vid vad och om jag känner mej sliten eller är tungt lastad även på platten.
köp 3-4 delars och med flicklocklås.
go tur
vänligen nils
 
Jag tycker personligen att stavar är toppen, upplever inte ofta/aldrig att de är i vägen utan är till klar nytta.
Utöver ovan nämnda fördelar som balanshjälp och väsentlig avlastning så används de vid fotografering som stativ, som tarpstänger, torkställning, "av-vattnings plog" genom hög markveg. och skogsdungar. "peta på saker", "peka på saker", "hur sankt är det här?-pinne", längre "hjälpande hand" vid kliv över småbäckar, "dra trötta barn i uppförsbackar-skacklar" mm.
(För de som vågar går det nog med god effekt att i samma uppförsbacke putta på framförvarande färdkamrat i skinkan om staven är vass nog)

Handremmarna på mina stavar (inga proffsstavar) är nästan som en handske (ej enbart en rem) detta tycker jag är bra då det fördelar belastningen över större del av handen samt att de fungerar bättre frihängande (när man släppt handtaget) t.ex. som kamerastativ.
Tycker även det är bra att kunna reglera stavlängden, uppför, nedför och på skrå.
(På vintern har jag även stavar vid skid/skridsko-turer)

(Detta är bara mina personliga åsikter och jag vill därmed inte dra igång en flera sidor lång åsiktsstorm om hur "fel" dessa åsikter är, som det tyvärr så ofta, nu för tiden, blir på denna sida.)
 
När jag började med dagsturer i Alperna insåg jag rätt snart det värdefulla i att ha åtminstone en stav; nämligen när jag snavade på en trädrot på en brant skogspassage utför. Med stav hade jag kunnat parera, nu föll jag istället framstupa. Till sist tröttnade jag på att ideligen plocka upp och tillverka nya och köpte en teleskopstav i Sexten (Italien) 1989. 1991 köpte jag på impuls ett par för första gången i Binn (Schweiz). Vad jag observerade direkt var då hur mycket fortare jag kunde gå utför. Efter att ha använt en eller två stavar på 700 vandringsdagar kan jag konstatera:

1) En rätt liten insats av armkraft spar rätt mycket benkraft uppför.
2) Knäna tar mycket mindre stryk utför
3) Stavarna underlättar fotfästet

Det sista har räddat mig genom många knepiga passager, t ex när jag måste lämna stigen p g a snöhinder och ge mig ut i lös terräng, eller när stigen själv är grusig eller slirig. En gång i Dovrefjell skulle jag passera en sjö. På solsidan var det brant snö och jag insåg att minsta felsteg skulle skicka mig ned i sjön. På skuggsidan var det is, nästan horisontal, och endast genom frenetisk kamp med stavarna lyckades jag hålla mig kvar.

Det finns tillfällen när jag måste stoppa undan stavarna, t ex på säkrade leder eller klätterpartier, där jag behöver använda händerna, annars har jag dem framme hela tiden, men arbetar inte med dem på flackare partier. Att de skulle öka energiåtgången tror jag inte på; tvärtom tror jag de spar energi på branta passager.

Vid mina föga frekventa vad hjälper stavarna mig att bedöma hur djup och strid älven är. Om jag endast med svårighet kan stoppa ned dem i vattnet och de bara far iväg, vänder jag eller söker ett annat vadställe. Har jag kommit en bit ut i ett brett vad och stavarna börjar skaka är det lämpligt att vända tillbaka.

På mina låglandsvandringar (Östgöta-, Sörmlands- och Bergslagslederna) har jag aldrig använt stavar. Jag kan dock tänka mig att de skulle vara till hjälp på regnhala spänger över myrar.

Två stavar är bättre än en, men jag har klarat mig med en enda när den ena gått av.
 
Jag köpte idag ett par gåstavar på Rusta(149:) för att testa fenomenet.
Och är det så att jag tycker det funkar, så kan jag köpa ett par dyrare om det behövs.
Men är det så att det inte funkar, då har jag inte förlorat så värst mycket.
I skrivande stund har jag inte testat dem ännu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Vandringsstavar??? Vandringsleder 32

Liknande trådar