Gasollykta i tält

Oh hur har du kommit fram till det? Var har du lärt dig det?
Tyvärr har du du helt fel.
Fler än en tältare har behövts bäras ut ur sitt tält vid fel förhållanden.
go tur

Jo, men de finns de som mätt nivåerna av kolmonoxid från kommersiella kök noggrant och de flesta kök ligger under gränsvärdena. Kolla upp Roger Caffins tester på backpackinglight.com.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Håller med om att den är mysig. Och den värmer verkligen mycket!

Brukar du köra på snålt eller full-fräs? Jag tycker den värmer/lyser extremt på full-fräs så jag kör den helst med minimalt med gas. Full-fräs bara utomhus.

Tycker faktiskt också att det räcker med minimalt gaspådrag.

Hur kommer de sig att man kan elda i tältkåta för fulla muggar?

Då borde ju gasolkök/lykta inte va nå större fara i tält...

Tältkåtan har en väl tilltagen rököppning. Den varma röken (som innehåller kolmonoxiden) strömmar med god fart upp och ut igenom rököppningen. Frisk luft sug in i tältkåtan runt om vid marken, framför allt genom tältkåtans ingång. En tältkåta har nog en betydligt högre grad av ventilation än ett vanligt tält skulle jag tro.

Jag har drivit ut fukt och ökat värmen med en primuslykta vid flera tillfällen och då är jag extremt vaksam samt har öppningen lite på glänt för att få in syre. Jag rekommenderar det inte men i undantagsfall kan man göra det. Förutom förgiftningsriken så är eldning i ett litet tält förenat med stora risker. Att laga mat i absiden är även det riskabelt.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg