All eld 'äter' syre - gäller även tältlyckta med stearinljus och även där har en viss kolos-risk - speciellt då sterainljuslågan är lysande och visar på syreunderskott i förbränningen iom. att det är glödande kolpartiklar som ger själva ljusskenet.
Normalt sätt så är ventilationen tillräckligt bra att halterna av kolos inte blir märkbart höga (får man huvudvärk så är det en skarp indikering att måste göra något åt ventiltionen pga. kolos-risk)
Skillnaden mellan sterainljus och en gasollampa är att gasollampan ger väldigt mycket större ljuskapacitet och ger många gånger mer ljus när man drar på med kanske 200 Watt värmeeffekt gentemot stearinljsets effekt på kanske 30 - 50 Watt och följdaktligen förbrukar motsvarade mer med luft och lämnar motsvarande mer avgaser - även om de kanske har mindre med CO per mängd avgaser så produceras det större mängder totalt.
Det går att bränna gasollampan på svag effekt och förmodligen med lägre förbrukning än sterainljus för samma ljusmängd (glödnätet är betydligt effektivare att avge ljus än kolpartiklarna i lågan) - dock i båda fallen skall man aldrig somna till belysningen utan ersätt det i så fall med något batteridrivet tältlyckta/pannlampa med vita LED och kör inte ljusare än nödvändigt på LED om man vill ha nattlyse för att inte snubbla och ramla över saker i mörkret..
Med andra ord se till att LED-lampan har stor reglerområde med kanske faktor 1000 i strömförbrukning mellan svagaste och starkaste lägen - det behövs inte mer än några mA i ström för en nattanpassad öga och därmed ger lång batteritid. - dvs lampan skall uttryckligen ha ett läge med minst 30 -200 timmar lystid för en sats (ofta 3 st) R03-batterier eller per 1 st CR123-cell.
---
Skulle man hälla i 10 - 14 ml etymerkaptan per ton bränsle i heptan/bensin som man gör i gasolen så skulle ingen villa befatta sig med bensinen då det skulle stinka precis överallt av alla läckor som finns överallt.
Förblandade bensinångor från utspilld bensin är precis lika explosivt som gasol - däri ingen större skillnad.
Folk tror att bensin är mindre explosivt gentemot gasol bara för att den inte luktar speciellt mycket förrän det är uppe och tom. över brandfarliga halter, medans gasol ger tydlig indikering vid ca 1/5-del av teoretiska lägsta nivån som den kan brinna...
luktar det inte så är det inte farligt - eller???
Normalt sätt så är ventilationen tillräckligt bra att halterna av kolos inte blir märkbart höga (får man huvudvärk så är det en skarp indikering att måste göra något åt ventiltionen pga. kolos-risk)
Skillnaden mellan sterainljus och en gasollampa är att gasollampan ger väldigt mycket större ljuskapacitet och ger många gånger mer ljus när man drar på med kanske 200 Watt värmeeffekt gentemot stearinljsets effekt på kanske 30 - 50 Watt och följdaktligen förbrukar motsvarade mer med luft och lämnar motsvarande mer avgaser - även om de kanske har mindre med CO per mängd avgaser så produceras det större mängder totalt.
Det går att bränna gasollampan på svag effekt och förmodligen med lägre förbrukning än sterainljus för samma ljusmängd (glödnätet är betydligt effektivare att avge ljus än kolpartiklarna i lågan) - dock i båda fallen skall man aldrig somna till belysningen utan ersätt det i så fall med något batteridrivet tältlyckta/pannlampa med vita LED och kör inte ljusare än nödvändigt på LED om man vill ha nattlyse för att inte snubbla och ramla över saker i mörkret..
Med andra ord se till att LED-lampan har stor reglerområde med kanske faktor 1000 i strömförbrukning mellan svagaste och starkaste lägen - det behövs inte mer än några mA i ström för en nattanpassad öga och därmed ger lång batteritid. - dvs lampan skall uttryckligen ha ett läge med minst 30 -200 timmar lystid för en sats (ofta 3 st) R03-batterier eller per 1 st CR123-cell.
---
Skulle man hälla i 10 - 14 ml etymerkaptan per ton bränsle i heptan/bensin som man gör i gasolen så skulle ingen villa befatta sig med bensinen då det skulle stinka precis överallt av alla läckor som finns överallt.
Förblandade bensinångor från utspilld bensin är precis lika explosivt som gasol - däri ingen större skillnad.
Folk tror att bensin är mindre explosivt gentemot gasol bara för att den inte luktar speciellt mycket förrän det är uppe och tom. över brandfarliga halter, medans gasol ger tydlig indikering vid ca 1/5-del av teoretiska lägsta nivån som den kan brinna...
luktar det inte så är det inte farligt - eller???