Gasolkylbox??

Har letat här på sidan om info ang. kylboxar som drivs med gasol, det finns flera modeller att köpa men de är ganska dyra...skulle vilja ha lite diskussion om de är bra och om det är så praktiskt som det låter när man t.e.x tältar och vikten på utr. inte spelkar roll men man vill hålla livsmedel kalla under flera dagar utan tillgång till el..

Det finns enklare sätt

Djup grop, livsmedlen på grentrall, vattna i gropen, tät, isolerad lucka, styolit. Ger i skuggigt läge ca +8 i gropen....
Gasolkylskåen och boxarna bygger på öppen låga som värmer upp det självcirkulerande kylmediet.
Kräver att de står stabilt och statiskt.
I fält är 12 eller 24 V resekylskåp mera funkis. Har använt dylika under flera år och de fungerar utmärkt när det är långt mellan butikerna och slaktarna.
Annars får man gör som urinnevånarna låta maten vänta bunden utanför köket tills det blir dax...
//J

jaaa, jooo jag har lite svårt för att föreställa mig att börja gräva en djup grop på en campingplats...och jag har en sån där kylbox för 12v men den drar ur batteriet ganska snabbt..så gasolskåp vore smidigt, det hade jag i en husvagn jag hade tidigare och det funkade bra, men det var ju ett inbyggd skåp. Nu funderar jag på en box med samma teknik..

jaaa, jooo jag har lite svårt för att föreställa mig att börja gräva en djup grop på en campingplats...och jag har en sån där kylbox för 12v men den drar ur batteriet ganska snabbt..så gasolskåp vore smidigt, det hade jag i en husvagn jag hade tidigare och det funkade bra, men det var ju ett inbyggd skåp. Nu funderar jag på en box med samma teknik..
Ok, du står på elplats, så köper du en transing o kopplar till boxen.
Om du ändå har elplats kan du ju ha värmefläkt till natten o lyse !
Lysande!! eller hur ???

Beror på vad den drar..

Men min lilla kylskåpsbox på ca 25 l drar 35W 12V. När jag brukade det i Mö hade det en drifttid på ca 50%.
Att tälta med elbelysning, värmefläkt och kokplatta samt kylskåp låter nästan som om det vore enklare att hyra stuga...
//J

Dometic har några gasolkylboxar, har inte provat dom själv. Kör själv med en Isotherm http://www.isotherm.se/ 12v box, den drar i snitt 0,6A. Fungera i utmärkt i bilen och med adapter när man har till gång till 230V, på ett vanligt fritids12V batteri går den ca 3-4dygn innan man behöver fundera på att ladda batteriet.

Nej, inte så lysande. Meningen är att jag inte ska ha elplats, ska kunnas användas även vid fricamping. Jag tänker inte gräva ett djupt hål i skogen heller nämligen.

Ok, du står på elplats, så köper du en transing o kopplar till boxen.
Om du ändå har elplats kan du ju ha värmefläkt till natten o lyse !
Lysande!! eller hur ???

Inte mer än 0,6A? OK då är det kompressor? Kostar ungefär som en gasolbox, några tusen? Min elbox med termoelektriskt element drar 32w vilket blir ca: 4A på 12V. Alltså ca: ett dygn med 75Ah fritidsbatteri.

Dometic har några gasolkylboxar, har inte provat dom själv. Kör själv med en Isotherm http://www.isotherm.se/ 12v box, den drar i snitt 0,6A. Fungera i utmärkt i bilen och med adapter när man har till gång till 230V, på ett vanligt fritids12V batteri går den ca 3-4dygn innan man behöver fundera på att ladda batteriet.

Inte mer än 0,6A? OK då är det kompressor? Kostar ungefär som en gasolbox, några tusen? Min elbox med termoelektriskt element drar 32w vilket blir ca: 4A på 12V. Alltså ca: ett dygn med 75Ah fritidsbatteri.

Jo, det är en kompressorkylbox, går loss på runt 4000kr. Brukar vara rätt vanlig i segelbåtar just för att den drar så lite ström.

Skall man ha mest kyla per Ah batteri är det kompressorbox som gäller - det är bara att slanta IMHO. Flertalet av dessa kan gå många minusgrader och fungera som frys, vissa tom 3-stjärning frys, givetvis till högre men måttlig strömförbrukningsökning (1.8 ampere) Med tillräckligt stor solpanel och ett större fritidsbatteri så kan man i stor sett göra den självförsörjande sommartid.

Orka man släpa gasol så får man räkna med 7 - 10 gr/h för en 33 liters box medans stora fullhöjdare vill ha 20-30 gr/h skall det elmatas med 12V/230 så pratar man om från 75 Watt för dom minsta flyttbara boxarna och upp till 350 Watt för dom största inbyggnadsskåpen - kontinuerligt!!. Det finns några få modeller som klarar minusgradigt och 2-stjärning frystemperatur - inget för långtidsförvaring mao.

Dessa skåp är av absorbtionstyp och har väldigt mycket lägre verkningsgrad än kompressorskopen - dom har också lång starttid innan kyla och måste stå helt plant och vågrätt.

Skall man tänka i gasolåtgång så går det åt en 230-grams tub per dygn för en mindre gasolkylbox.

Skillnaden på verkningsgrad mellan en gasolkylbox och en 12-volt kompressorbox är enorm - en 33 liter gasolkylbox som drivs på el behöver 75W * 24h = 1.8 kWh/dygn medans en motsvarande 12-volt kylbox drar 0,7 ampere i genomsnitt vilket ger 12.5Volt * 0.7 A * 24 h = 210 Wh/dygn - det är en faktor 8.5 ggr i skillnad!. Är kompressorboxen i frysläge (-10 eller -20 grader C beroende på modell) @ 1.8 ampere i genomsnitt så handlar det om 540 Wh/dygn

---

Peltier-kylboxarna som man köper för runt 500:- i vanlig affär är i mina ögon närmast värdelösa - man får inte tillräcklig kall kyla trots 35 -50 Watt kontinuerligt utan kanske runt 10 grader under omgivningen (även om det står 20 grader i reklamen), inte kul när det är 28 grader varmt i omgivningen. COP-värdet för Peltier-element är 0.3 i idealafallet och verkligheten mycket lägre. dessutom brukar dessa billiga boxar vara dålig isolerade med i bästa fall någon styrenplastskiva mellan ytter och innervägg och ibland inte ens det... fläktarna på dessa boxar brukar heller inte tåla allt för många 100 timmars drift innan de bör börja låta ännu mera än som nya...

Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg