Gaslykta

Skärm till gaslykta?

Funderar själv på en gasklykta till tyngre turer (bilburen topptursåkning, paddling mm). Ger väldigt mycket ljus och värme. Lite osäker på vilken modell jag ska ha bara. Finns det någon med skärm som får ljuset att reflekteras nedåt? På den jag använt skuggade gasbehållaren ganska mycket om man hängde upp lampan. Stotmlyktor brukar ha en sån skärm.

En sak till... antar att gaslyktor är lika kassa på vintern som gaskök? Är det någon som vet var man kan hitta Colemans stormlyktor (bensin) i Sverige? Finns det andra tillverkare av små stormlyktor?

P.S. Jag hade en Candle Lantern som fungerade bra på sommaren, men på vintern sköts inte ljuset upp så jag skaffade en fotogeninsats. 50:- på Globetrotter har jag för mig. Fungerade bra, men tappades bort för några år sen. Priset på insatsen hade man igen rätt snart eftersom fotogen är billigare än stearinljus. Ljuset var något bättre än stearinljuset, men långt ifrån en gaslykta.

Senast ändrad:
Skärm till gaslykta

Jag fick en skärm till min gaslykta, den är tillverkad av en navkapsel i eloxiderad aluminium. Passar väl, väger lite och reflekterar ner en massa ljus. Är du metallslöjdskunnig?
//J

Fotogeninsats

Tittade på fotogeninsatsen till candle latern senast idag.
Är lite rädd för att den skall läcka när man kånkar runt på den i ryggan, har ni upplevt något sådant problem?

Själv hade jag micron latern tidigare, den gick sänder efter knappt två år, skulle kostat ungefär lika myycket att laga som att köpa en ny. Köpte istället en med frostat glas, tycker att den ger både mer effekt samt ett mysigare och bättre ljus vid tex bokläsning.

MVH
Henrik

Senast ändrad:
Baslägerliv;322421 sa:
Tittade på fotogeninsatsen till candle latern senast idag.
Är lite rädd för att den skall läcka när man kånkar runt på den i ryggan, har ni upplevt något sådant problem?

Till min fotogeninsats följde det med en skruvkork med gummipackning. Den läckte aldrig. Korken är väldigt liten, så det gäller att hålla rätt på den och att dra åt hårt. Om man inte litar på korken (eller tappar den) kan man ju tömma lyktan i ett annat kärl när man packar ihop tältet, den är lätt att tömma.

Om ni skaffar lyktan, tänk på att lågan växer lite när lyktan blir varm. Har man lagom låga när man tänder så blir den för stor efter en stund.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg