Gaslampa i tält??

Förra året va jag ute och ifiskade och sov i tält uder ett par dagar..

Men vissa nätter vill man gärna glömma!
Det kröp ner mot 35- grader och jag hade en sovsäck som tålde ca 20-.. Obeskrivlig kall känsla!

Men nu har jag inskaffat en Primus gasbrännare
(Primus Classic Moonlite som går på IsoPro Isobutan/Propan gasblandning.)

Undara bara om man kan ha den igång under natten i tältet.. ?? (Så att man inte blir förgftat eller nått?)

Tack!

Ingen fara ......

Förutom att du kanske brinner upp om du somnar och något kommer emot lyktan!
Lämna aldrig en gasollampa eller kök utan tillsyn i ett tält! Att sove med en lampa brinnande är ett vågspel som iallafall jag inte rekommenderar.

Kanske en ide att skaffa en varmare säck - eller att skaffa en instickssäck att använda vid kallare väder?

Gott fiske!

MVH
Ronny

Handvärmare

Har du provat handvärmare en såndär liten manik som drivs av en glödande kolstav. Tänk en sån i i sovsäcken på din tur så skulle du nog drömma om ....

värme i tält

Om du skall sova i tält på vintern så förutsätter jag att det finns snö. När du satt upp tältet så gräv då en grop i absiden, dit (i gropen) kommer den kallaste luften att lägga sig, placera gasollampan eller värmekällan i botten på gropen, så sprids värmen upp och runt innertältet. Det blir inte lika varmt som om du har värmekällan i innertältet men risken är då mindre att det börjar brinna, men risken finns fortfarande.

Jag brukar köra med gaslampa i tältet, men inte när jag sover. Det är dock skönt att tända den när man vaknar och känna "råheten" försvinna från tältet. Akta dig dock för att sova med den på. Sovsäcken i närkontakt med lampan är ingen bra kombination!

/D

Ett bra knep är att ta en HELT läckagesäker flaska och fylla med kokande vatten och lägga i sovsäcken. Det hjälper till att värma säcken och gör det hela mysigare. Desutom har man ljummet vatten att starta med vid morgonens snösmältning. Stoppa flaskan i en socka eller nåt så att du inte bränner dig på den.

CO-förgiftning

Jag skulle vara rädd för kolmonooxidförgiftning om jag somnade från en lampa eller ett kök i tält.

Thure

Re: Handvärmare

ä; sa:
Har du provat handvärmare en såndär liten manik som drivs av en glödande kolstav. Tänk en sån i i sovsäcken på din tur så skulle du nog drömma om ....

Det här tipset skulle jag inte rekommendera. Om handvärmaren skulle öppna sig så är risken stor att det slutar rätt illa. Även om inte hela sovsäcken skulle brinna upp så ger smält plast allvarliga brännskador. Visst kan man tänka sig att tex stoppa in handvärmaren i en yllesocka eller försegla den på annat sätt men jag skulle nog helllre välja en annan typ av handvärmare om jag skulle stoppa den i sovsäcken.

Tommy

Köp en 0-gradare (sovsäck) och kompletterada med, ger bra luft mellan och den är bra att ha på sommaren hur som helst för de är så små. Lager på lager alltså även här :)

peter

gNuSoftWare; sa:
Undara bara om man kan ha den igång under natten i tältet.. ?? (Så att man inte blir förgftat eller nått?)

Som påpekades i en annan tråd före jul så bildas ju enligt gymnasiekemin i princip koldioxid och vatten vid förbränning av gas. Så att bränna gas inne i tältet producerar(förutom viss kolmonoxidrisk) alltså en hel del vatten som naturligtvis (vid sådan temperatur) kommer att lägga sig som en vacker ishinna på allt i tältet.

Bättre då med vattenflaska (PET går ju bra) i sovsäcken. Gräva köldgrop i absiden är förstås givet.

Mvh Kalle G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg