Gaskök vs spritkök

Fotogen kanske?

Jag har själv kört med fotogen-tillsats till ett vanligt trangiakök i ett antal år. Funkar kanon.

Fördelar:
+ lättare att få tag på bränsle
+ Snabbare än sprit
+ slipper strul med gas
+ inte lika "explosivt" som t ex bensin

Nackdelar:
- Måste förvärmas
- Låter lite, fast ungefär som ett gaskök

Finns att köpa hos KAP (Kiruna Arktiska Produkter)

// Martin

Hej,

läste ditt inlägg på Utsidan om bla Markill adapter.

Vet du var man kan köpa den ?

/John

Ja, dom funkar bra
Bra effekt och lätta att tända. Lågan har lite dålig spridning (bara varmt i mitten) och köket står lite vingligt. Men jag vet inte om jag skulle ta med mig bara detta kök på en lång tur utan att testa det mer. Om det bara är billig gas du är ute efter (Biltema 9:- för 190 gram) kan du investera i Markills adapter. Med hjälp av denna kan du använda biltemas gasbehållare till Primus, Markill och Coleman. Kostar ca 200:-
svara på detta inlägg

CO

Naturligtvis bildas CO vid förbränning av T-sprit, men om syreöverskottet är högt så är andelen CO ganska liten. Likaså kan CO bildas vid förbränning av olika gaser, i dessa sammanhang främst propan eller butan. Dock är det i princip alltid överskott på syre vid friluftsverksamhet, så CO propblematiken torde vara försumbar. Bensin, diesel och fotogen bildar CO vid förbränning liksom en rad andra hälsoskadliga ämnen.
Den skadliga effekten av CO är enkelt uttryckt att den adsorberas i lungalviolerna, överförs till blodet och sätter sig på hemoglobinmolekylen, där den blockerar möjligheten för syremolekylen att fästa. Således minskas eller upphör helt cellandningen varvid medvetslöshet eller död uppkommer.

Jag har kört gas ner till - 20 och det funkar om man förvärmer gasen.

Jag ställde gasbehållaren i varmt vatten.

Sparar sen varmt vatten till nästa gång i en termos.

Har använt gas men återgått till sprit!

Har vid två vandringar i Sarek använt gas (Trangia med trangias brännare). Innan jag började använda gas jämförde jag effekten hos "Vintergas", Metanol och T-sprit vid rumstempratur. Testen gick till så att jag kokade upp 1 liter vatten på tid, sedan mätte jag bränsleåtgång genom att för spriten mäta volymen som fanns kvar (Jag släckte brännaren när vattnet kokat upp) och dra bort det ifrån mängden jag hällt i. För gasen mätte jag bränsleåtgång genom att väga tuben före och efter.
Testen gav resultatet att metanol var likvärdigt med T-sprit både vad gällde effekt (Kokade på samma tid) och åtgång av bränsle. Med gasen kokade vattnet snabbare.
Jämför man åtgång så kom jag fram till att en stor tub gas (den avånga, 450g ungfär, som ser ut att vara c:a en liter) motsvarar c:a 1 liter T-sprit. Detta medför ju att man halverar vikten för bränsle.

I fjällen så använde vi 2 trangiakök till 5 personer. Under en vecka gick det åt 2 hela och 2 halva tuber alltså 3 tuber totalt. Vi lagade mest egentorkad mat som kräver relativt långa koktider dessutom kokades det mycket kaffe! Bränsleåtgången motsvarar c:a 0,6 l T-sprit/pers under en vecka vilket jag av erfarenhet vet att jag brukar klara mig med innan jag började med gasen, alltså stämde mina beräkningar.

Varför har jag nu gått tillbaka till sprit?
============================================
Jo ... även sommartid är det oftast låg temperatur i fjällen. Detta medför att effekten blir klart sämre än med sprit. Ofta blev vi tvugna att stoppa ner gastuben i maten (Tips!!) så att den blev varm nog att ge ifrån sig tillräckligt med gas. Irriterande med andra ord!!
Funderade ett tag på att skaffa en multi-fuel brännare eller liknande men kom fram till att Spritbrännaren är bäst eftersom den är enkel utan en massa finmekaniska detaljer som kan gå sönder mitt ute i vildmarken. Dessutom finns ju nu T-bränsle och liknande produkter som inte sotar så mycket och som gör att man slipper använda metanol som ju både är giftigt och dessutom fräter sönder bränsleflaskor av aluminium.

///Claes

Gas

En nackdel jag funnit med min gas-brännare är att det inte går att få stekpannan riktigt het. Där funkar spritlågan bättre då den flammar upp och kommer närmare stekpannan en vad gaslågan gör. Annars är gas outstanding.

dra ned på gasen

Anders V: på Rando 360 regleras gasen i diskreta steg,
från 1 till 3. På tidigare versioner är det inte så. Gissar att
ändringen kom av de skäl du beskriver.

jag kan inte tänka mig ngt annat än gas, dels därför att
jag vill spara vikt (Rando 360 väger med brännare, vindskydd,
burk som också är två kokkärl, tång, svamp 3-4 hg),
dels därför att jag vill laga mat i absiden. På eftermiddan om det blåser det minsta; på morgonen eftersom jag inte vill gå utanför
mitt tält innan jag ätit.

Betr. låg temperatur. På mina fjällvandringar brukar
jag ha nedåt sju grader i tältet kalla morgnar, givetvis
lite kallare i absiden. INGA problem.

ENDA problem jag haft är att gasen ibland inte antänds utan läcker vid sidan. Detta tycks inträffa om jag sätter i en tub med
mycket lite gas kvar. Då slår jag av, vädrar bort gas, väntar.
Problemet verkar övergående. haft det två gånger iår,
men köket har hänt med sedan 95.

il C.

slitage

didy: man ska inte ha sådana delar. man ska inte ha slang.
Man ska ha Camping Gaz. T ex Rando 360 om man är en.

il C.

Trodde jag var ensam....=)

Kul att se att Rando 360 dök upp i huset....synd bara att det är lite segt i jmfr med andra kök...Du har möjligtvis inga tips på var man kan får tag på ett nytt kärlset?? insidan blev rätt sliten på senaste CMM och är lite tveksam till sliten ALU....=)

Jag tycker att det blir sämre effekt redan när temperaturen går under ca 10+ men det funkar väl längre ner än så...frågan är ju bara hur länge och hur skönt man tyvker att det är att ha gasflaskan innanför jackan...

Själv föredrar jag bensin alla årstider utom på sommaren.

/Maria

Kom över ett Rando 360 mycket billigt på en utförsäljning...och har provat det på några fjällturer i somras....ett perfekt sommarkök när man vandrar ensam....nackdelen är väl dom dyra gastuberna...jag har fått betala runt 50-60 kronor styck....och på en veckotur går det åt mellan 3-4 st för mig.
Men på vinterturer föredrar jag så klart mitt KAP-kök.
hadet
Björn O

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg