Gas kan onekligen funka hyffsat bra även på kallare vinterturer. Själv så har jag kört en del med ren propan till gasbrännare till mitt Primus Omnifuel men även det kräver en del meck och är väl en sån typisk sak som tillverkarna inte rekommenderar
Propan har samma tryck vid 0 grader som ny tub Biltema 17-613/14 (och primus power gas) vid ca +30 grader
Att använda propan vintertid ger inte större tryckmässig påfrestningar på köket än att köra Primus power gas eller biltemagasen en varmare sommardag.
tryckproblemet med propan i campingastuber är inte speciellt alarmerande när man rör sig i från +10 grader och kallare, däremot högst olämplig att användas en varm sommardag, men då är också behovet av ren propan närmast obefintlig.
Om man använder propanfyllning endast vintertid och förvarar det svalt resten av året så är det enligt. min mening inte större risk att hantera dessa tuber än de vanliga campingastuberna sommartid i värmen. Dock pysslar man med sådan så gäller det att ha disciplin att aldrig ta fel tub och aldrig låna de återfyllda campingtuberna med propan till någon annan.
Själva campingas-tuben enligt EN417 skall tåla tryck upp till 20.5 Bar övertryck och det motsvarar då trycket för ren propan vid +60 grader C.
biltemas torch-gas 17-602, också behållare enligt EN417 har sin 20.5 bar övertryck vid ca 79 grader C - det är alltså nära 20 grader högre i marginal.
biltemagas 17-613/14 (och primus power gas) når 20.5 Bar övertryck vi 98 grader C - med stor sannolikhet så överlever en sådan tub att tappas i kokande vatten utan att sprängas - dock är det precis på gränsen, så prova inte.
Själva köket skall tåla dessa tryck ända upp till tub-sprängning vid > 20.5 Bar övertryck (och säkert 3 ggr till högre tryck), det är inte köket som fallerar först utan det är tuben.