Gasherberum IV live updates Juni och Juli

topp forsok i natt

Om allt gar enligt plan sa kommer Don, Bruce, Guy Billy att ga mot toppen vid midnatt lokal tid dvs om 2h 20 min. Alla fyra befinner sig pa 7300 meter och mar bra de klattrar den grona linjen pa den bild jag tidigare postat.
Jag vantar pa att flygas hem till Europa efter att ha lamnat Baltoro med Helicopter. Det ar otroligt trist att inte vara med efter att ha "suttit" ut sa lang tid och "overlevt" den otroligt trista aclimatiseringsprocessen men det ar bara att forsoka nasta ar. Jag kommer att operera mitt hoger kna och med lite tur sa kommer jag att kunna vara aktiv i December.

De andra fyra i expeditionen fortjanar verkligen att toppa ut i morgon eller i varsta fall pa sondag. Jag har sallan klattrat med sa possitiva och drivande replagskamrater. De ar alla otroligt strka men de haller igen nar det inte ar forhallanden vilket imponerat pa mig som saknar allt vad talamod heter. Fast i mitt fall sa ska jag villigt erkanna att jag inte pa langa vagar varit lika stark som de ovriga nar det galler att bara utrustning och spara pa glaciar.

Bruce ar en otroligt bra expeditionsledare och en bra taktiker for att inte tala om hur stark han ar. Jag gissar att vi kommer gora fler turer i nagon form till Himalaya eftersom det fins en del andra intressanta saker att testa.

Nu sitter jag och haller tummarna for mina vanner.

Oj vilken ruggig utveckling med Bruce Normand, men det verkar som att det slutade lyckligt...

Lycka till med operationen!

Tack det skanog ga bra.

Otrolig dramatik och jag kan saga att Bruce hade tur som var med Don som ar extremt kompetent vad galler hoghojdssjukdom och medicin. Min SAT efter en dag pa hojd var 79 procent och jag madde piss sa jag kan bara gissa hur illa det var med Bruce. Jag har talat en del med dem och allt ar bra. Jag missa en Epic och det var skont att det sluta bra annars hade det varit jobbigt. Aven om det var ganska frustrerande att sitta pa laktaren under denna period.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg