crazy; sa:Jag lagade den mesta av maten i absiden förra året och gjorde av med 16,7 gram om dagen. Men då gjorde jag mycket mer än att bara koka upp 1 l vatten per dag. Jag har även med några esbit tabletter i reserv.
Använder man pocketrockten rätt så verkar den vara extremt bränslesnål. Och fort går det!
Jag förstår inte hur de andra skribenterna lyckas komsumera så pass mycket. De har garanterat andra köksmodeller. De kokar väl julskinka och värmer glögg några gånger om dagen.
[Ändrat av crazy 2005-04-29 kl 18:56]
Michael, 16,7 gram gasol motsvarar teoretiskt ganska precis 2 liter vatten uppvärmt mellan 5 och 100 grader om ditt kök har 100% verkningsgrad. I praktiken är en trolig verkningsgrad kanske 50%, alltså räcker det högst till 1 liter vatten. Det är alldeles för lite för mig när jag är ute.
Vad det gäller köksmodeller har jag testat lite av det mesta, bla Pocket rocket, MFS, Omnifuel, Primus Classic Trail, Primus Titan mfl. Verkningsgraden är lite olika men beror mer på gaspådrag och vindskydd än brännarens konstruktion, enligt min erfarenhet.