Gåsenstugorna - Vålåstugorna

I sommar tänkte jag vandra med familjen Vålådalen-Stensdalstugan-Gåsenstugorna-Vålåstugorna-Vålådalen.
Jag har inte tidigare vandrat i detta område.

På kartan är det ett vad markerat öster om Härjångssjöarna. Är detta problematiskt på något sätt? Djup? Strömt?

Vi är en familj med två barn, 10 och 13 år gamla. Vi kommer att tälta under turen.

Finns der någon fördel att göra turen åt ena eller andra hållet? Är det något annat ni kan tipsa om?

Uffe

Hejsan,

Jättefin tur, den bästa i Jämtlandsfjällen (om man går på led...) enligt mitt tycke.

Så vitt jag kan minnas är vadet vid Härjångssjöarna ganska lätt, vet att jag och mina syskon gjorde det som barn (vill minnas att min syster var 7 år) när vi gick samma tur som du planerar. Men om det är mycket snö kvar eller hällregnar kan ju nästan alla vad bli problematiska! Men i värsta fall borde det vara möjligt att gå på norra sidan om sjöarna istället.

Personligen hade jag gått moturs, precis som beskriver. Och vill man stanna i (eller nära) någon av stugorna är mitt tips att sova över i Stensdalsstugan. Den är dels i princip nybyggd och har som extra bonus en helt fantastisk bastu.

Och har ni tid / ork är Gåsen ett mycket trevligt och relativt enkelt toppturs berg med fantastik utsikt i fint väder!!

/ Stefan

Har vadat där ett antal gånger. Senast i somras när jag var där med mina scouter. De var i åldern 16-23 år men utan erfarenhet. Vi övade först vadningsteknik på leden (två vad) mellan Stendalsstugan till Vålåstugan.
Inga svåra vad men allt beror på vattenståndet.

1619531400639.png

1619531188086.png

Ett tips är att inte gå över där leden går, utan att gå uppströms en kort sträcka till utloppet ur sjön där det är betydligt bredare och grundare. Det lär ha funnits en bro längs ledens sträckning förr i tiden och broar är inte direkt kända för att gå över goda vadställen...;)

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg