Så länge man alltid kör inverterat (dvs vätskematad gasol) så har det inte så himla stor betydelse under de tre säsongerna (senvår till höst) vad det är för procentsatser. Den andel propan som finns i blandningen trycker ut gasolvätskan till brännaren - som sedan förgasar vätskan till brännbar gasformig gasol som kombineras med atmosfärens syre i flamman. Så köp brännare som klarar vätskematning! Inget konstigt alls...
När jag kollade upp mina Biltemabehållare (450g 17-977 m.fl.) i förrådet så verkar det bara stå Butane intill de olika standard-stämplingarna och Made in Albania -texten på 17-977, men i beskrivningstexten strax intill står det ... "uppfyller EN 417. Innehåll: 75% butan, 25% propan." I Biltemas deklarerade Säkerhetsdatablad för 17-977 står det också mycket tydligt: Butan 75% propan 25% (av någon anledning har butan fått inledande versal medan propan inte fått detta) - och jag är övertygad om att Biltema inte skulle våga/försöka ange felaktig uppgift i Säkerhets-databladet eftersom det är ett juridiskt dokument. Så vi kan säkerligen utgå ifrån att 25/75 stämmer.
För den smala CP250 liggande 227-grammaren 17-975 som det står Butane på så anges tillverkningslandet till Made in Albania. Den kräver en adapter för att kunna mata gängförsedd brännare, men funkar då klart bra sommartid. Och klart billigast: 8,8 öre per gram gas om man köper ett 10-pack. Anges på hemsidan innehålla 95 % butan, 5 % propan och Säkerhetsdatabladet anger även det Butan 95% och propan 5% så det kan nog anses stämma.
För den höga smala 300-grammaren 17-623 som det står Propan/butan på så anges tillverkningslandet till Made in Korea. Anges på hemsidan innehålla 45 % propan, 26 % butan, 28 % isobutan - vilket vore en alldeles utmärkt, (rena drömmen alltså!) vintergasblandning - om det vore sant! Men det kan det inte vara: Säkerhetsdatabladet anger mer realistiska: Butan 48 - 58%, isobutan 20 - 30% och propan 16 - 26% så jag gissar de har rört till det på hemsidan! Med 45 % butan, 26 % propan och 28 % isobutan så är det fortfarande en möjlig vintergas - även som gasmatad eftersom mer än hälften kommer att gå att använda vintertid, i absiden. Man får gräva ett tvådecimeters hål i snön att ställa ner flaskan i...
/Odd