NUI; sa:
Om man har gaskök av den variant där brännaren inte fästs direkt på gasbehållaren, utan har en liten slang emellan så har jag sett att man kan vända gasbehållaren upp och ned. Liten ställning av ståltråd kan nog hjälpa till med detta.
Själv har jag ingen erfarenhet av sådana kök. Någon som testat?
Jörgen
Jag har begränsad erfarenhet av att vända på gasflaskan men när jag av misstag har vält flaskan så att det kommer vätska istället för gas ut genom ventilen in i slangen så har köket fått kraftiga uppflamningar och inte gått rent.
Min egen fundering av detta är att det nog beror på att brännaren är konstruerad för att förbränna gas kommer i gas form, och när gasen går igenom slangen och börjar närma sig brännaren i flytande form så får man en kraftig tryckökning i o med volymökningen när gasen övergår från flytande till gas form.
så det är något jag inte skulle rekomendera.
Dock skall det tydligen komma ett kök där man skall kunna göra på detta viset enl något rykte jag hörde för något halvår sedan..
men sedan har jag inte hört något om det så vem vet.
man kan förvärma gasflaskan genom att ha den i jackan den sista stunden innan man skall använda den eller om man är varm själv värma den med händerna.
dock bör man väl tänka på att man bör vara försiktig om man värmer den med händerna så att man inte får köldskador.
en sak man kan göra om man nu vill ha det gott o varmt är att ta en vanlig fältflaska som är tät och gärna har lite flexibla sidor, denna fyller man med kokande varmt vatten på kvällen och tar med sig ner i sovsäcken.
på morgonen så är vattnet halvljummet och inga problem att värma gasflaskan med.
Fördelen är att man får en massa extra värme med sig ner i sovsäcken samtidigt som man har vatten att dricka om man vill det eller värma gasflaskan med på morgonen om man vill det.
Nackdeleln är att om den läcker så blir det inte alls bra.
/Torbjörn