Gas kvar i patronen ?

hej på er

Väger ni helt sonika patronen och räknar ut hur mycket gas som är kvar och hur mycket den räcker till ?

Hade en sådan här fungerat till andra patroner, eller väger godsen olika mellan dom olika tillverkarna ?

Finns det någon tabell/sammanställning med vikt full/tom på dom olika märkena och storlekarna ?

Feg som jag är riskerar jag att köpa en ny patron istället för att ta med en halvfull :D

Gissar att det beror på om det är samma blandning och om behållarna skiljer sig, så troligtvis fungerar den inte lika exakt på andra märken.

Har funnits diskussioner här tidigare där de vägde tomma behållare för att kunna se hur mycket gas som fanns kvar med en vanlig köksvåg. Primus hade iaf då en tabell.

Vet man att det är 230g gas i behållaren borde det väl gå att väga den fulla behållaren, subtrahera 230g för att få fram behållarvikten, osäker dock på hur noggranna måtten är. Det borde dock ge ett hum om hur mycket som är kvar. En kanske skulle börja väga alla nya gasoltuber som inhandlas och anteckna ursprungsvikten på dem för att jämföra hur mycket som är kvar.

Jag är ingen lättpackare så brukar ta med mig en som jag tänker snart är slut och en ny. Händer förvånansvärt ofta att den som nästan var slut har räckt hela turen ändå även om det tar tid på slutet med det låga trycket. Eller så sparar jag dem till någon dagstur.

Senast ändrad:
Jag sparar ett jämförelse-ex av varje typ av gastub, tom alltså - garanterat tömd i slutet
med min Jetboil CrunchIt - och sedan vägd på min digitala köksvåg och märkt med en
tuschpenna vad taravikten är. Då vet jag viktgolvet för när en liknande gasflaska närmar
sig tom nog att ens behöva testas. Noggrannare än så behöver man inte vara, det vanliga
är ju ändå att man kör på tills det är tomt - sedan sätter man dit reserven...
/Odd

PS
Alla jämförelse-exen ligger på en hylla i garaget, där ligger de bra... Skillnaden i tara-
vikt mellan olika tillverkare / tillverkningsbatcher är så marginell att den felkällan kan
man bortse från. Så tomma "halvtomma" så att den felmarginalen har betydelse startar
ingen vettig människa en ny promenad med. Antagligen inte en dagsutflykt ens...

Senast ändrad:
Jag väger gasbehållarna direkt efter inköp och skriver vikten i botten. På så vis vet jag hur mycket gas som finns kvar nästa gång jag väger. Har jag noterat att alla behållare inte innehåller lika mycket gas även om den angivna vikten är samma.
För du någon statistik på de olika behållarna du väger? Vore intressant att veta hur mycket det diffar inom eller mellan olika märken 🙂

Jag tycker det saknas något i den här diskussionen.
Och det är gasens kvalité.
Jag använder min Trangia brännare även när temperaturen är lite under noll.
Det som jag har lagt märke till är att gasen funkar sämre efter en tid, dvs. gasbehållaren är typ fortfarande halvfull men den brinner urkass med liten låga. Trodde först att det var skit i brännaren men även rengöring hjälpte inte.
Min misstanke är att gasblandningen gör att gasen förångar olika snabbt i kylan och efter ett tag är endast gasen med den högsta kokpunkten kvar.
Tankar kring detta?

Du har helt rätt. Det är olika gaser med olika "kokpunkt". De vanligaste är väl propan, isobutan och butan. Blandningarna varierar en del, men det är rätt vanligt med 20% propan och 80% isobutan.

Mer information från Primus finns här:
https://www.primusequipment.com/se/sv-se/service/valj-ratt/valj-gas

Har du möjlighet att köra med gasbehållaren upp och ner (inverterad) när det är kallt blir det rätt mycket bättre.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg