kärlek; sa:
1. Vad kostar det litern. Jag kör med ren bensin, 20 kr/l.
Jag köpte en liter häromdan, har för mig att priset låg runt 20 kr för den också.
kärlek; sa:
2. Var får man tag på fotogen?
Lysfotogen köper du på macken eller något välsorterat varuhus
kärlek; sa:
3. Vad betyder överkarborerad?
Överkarborerad är en blandning mellan bränsle och luft som innehåller så mycket bränsle att den inte kan brinna.
En bränsleblandning kan ha tre olika tillstånd vad gäller brännbarhet:
1. För lite bränsle i förhållande till luft; Brinner inte
2. "Lagom" med bränsle i förhållande till luft; Brinner
3. För mycket bränsle i förhållande till luft; Brinner inte
Se diagrammet nedan:
För att en vätska ska börja ge ifrån sig brännbara gaser måste den vara varmare än sin
flammpunkt. Ju varmare den är över denna punkt desto mer gas ger den ifrån sig. Skillnaden mellan bensin och fotogen är att flampunkten för bensin ligger på -33 grader och fotogen ligger på c:a +40 grader. Det innebär att på sommaren när det är varmt blir bensinen snabbt överkarborerad och i och med det ganska ofarlig medan fotogenen kan passera sin flampunkt börja ge ifrån sig gas och hamna i brännbarhetsområdet och därmed bli farlig. På höst/vinter är det för kallt för att fotogenen ska kunna ge ifrån sig gas medan bensinen ger ifrån sig mindre gas och därmed riskerar att komma ner i brännbarhetsområdet och då bli farligare.
Slutsats: Bensin säkrare än fotogen på sommaren och tvärt om på hösten/vintern.
Nu ska man naturligtvis inte måla fan på väggen, båda bränslena funkar alla årstider men det kan vara bra att veta när man ska vara mer försiktig.
Industribrandförmannen har talat.. hoppas jag inte rörde till det mera nu!
I övrigt har jag hört att fotogen sotar
mindre än bensin. Jag har inte testat själv eftersom jag brukar köra med spritkök eftersom jag har dåliga erfarenheter av att mekaniska saker, typ ventiler, slangkopplingar, pumpar etc. kan gå sönder och då står man där utan kök...
Det ska bra mycket till innan en standard trangiabrännare går sönder!
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
[Ändrat av cnygardh 2005-04-11 kl 22:20]