Gary Fisher

Allt skall läsas i sitt sammanhang

Hej User (H K) m fl läsare av diskussionen.

Jag förstod att du tolkat mitt första inlägg på ett annat sätt än jag avsåg och ville därför göra ett förtydligande. Jag hittar inte något fel i det du skrivit annat än att jag tycker att du jämförde äpplen och päron. Jag tycker att det är mer intressant att jämföra likvärdiga fälgar och däck då det torde vara det som avsågs i de första inläggen i diskussiontråden.
Jag har läst hemsidor från andra tillverkare som tvärtom hävdar 26 tumshjulens överlägsenhet i touringsammanhang beträffande rullmotstånd se t ex den aktuella touringsdiskussionen för referenser. (T ex http://www.sjscycles.com)

Att det inte finns lika lätta och smala fälgar och hjul för touring som för landsvägsracercyklar är för mig självklart. Att smalare däck och fälgar har mindre luftmotstånd och därmed bättre avseende luftmotstånd vilket märks mest i farter >30 km/h är välkänt.
Det har bl a Moulton utnyttjat i sina konstruktioner med små hjul med smala högtrycksdäck.

Jag förstår inte din kommentar om att mindre hjul skulle innebära större ram och därmed högre luftmotstånd. Tvärtom så har oftast mountainbikar mindre ram än så kallade hybridcyklar. Sittställningen torde också oftast vara bättre aerodynamiskt på en mountainbike än på en "hybridcykel".

Bästa cykeln för en person med en viss kroppskonfiguration har naturligtvis anpassad ramstorlek. Någon allroundcykel för alla ändamål finns inte men man kan anpassa många cyklar genom att välja olika däck för olika laster och väglag.

Hälsningar Thure
 
För Thure

Hej


Är det inte så att du har köpt en cykel från SJS Cycles?
Det var, antar ja, en dyr cykel men du tycker att den är
bra och värd pengarna.
Stämmer det?

Jag antar också att en stor del av dina kunskaper om 26"-hjuls
(ISO 559) egenskaper jämfört med 700c-hjul(ISO 622) kommer
från vad tillverkaren av din nya cykel påstår tex här:
http://www.sjscycles.com/sjschtml/26solobrochure/solobrochureweb3.htm
Och eftersom du är så nöjd med din nya cykel så måste till-
verkaren ha rätt!
Stämmer det också?


Ännu en gång:

-Små hjul, tex ISO 559 eller ISO 571, rullar tyngre än större,
tex ISO 622. Varför står i inlägget från 2001-08-16 15:24
Denna skillnad i rullmotstånd är dock mycket liten. Trots det
så var Moulton tvungen till att införa fjädring o likn 'trick'
för att kunna få sina cyklar med små hjul acceptabla.

-Normala fälgar för IS0 559-hjul är lättare än normala fälgar
för ISO 622-hjul, men med normala däck så blir de tyngre. Se
tex cykelexemplen i CykelCity katalogen.
s30 ISO 622-fälg: 470g däck: 300g Totalt: 770g
s59 ISO 559-fälg: 440g däck: 510g Totalt: 950g
Dvs 360g tyngre, och 360g mer trögaccelererade, hjul.
http://www.cykelcity.se

-Däcken för ISO 622-hjul har i _normalfallet_ lägre rullmotstånd
än däck för ISO 559-hjul. Om man _anstränger_ sig så går det
säkert att hitta ISO 559-däck som har lägre rullmotstånd än
ISO 622-däck. Men det är _inte_ _normalfallet_.
Eftersom SJS inte skriver vilka däck det är de har jämfört så
finns det ingen anledning att bry sig om deras påstående.
De snabbaste (lättaste, tunnaste, smidigaste) däcken finns inte
för ISO 559-hjul. Samtidigt är det så att de långsammaste (tyngsta,
tjockaste, klumpigaste) däcken inte finns för ISO 622-hjul.
För ISO 571-hjul så finns det snabba däck, men de hjulen är det
väl inte du menar?
Jag håller dock med SJS i att _tillgängligheten_ är större för
ISO 559-däck än för ISO 622-däck. Det kan vara en tillräckligt
avgörande faktor utan att de behöver ta till övriga överord.
http://www.contitires.com/tires/grandprixsupersonic.html
http://212.246.17.120/bike/tyreselector/winter_freddies_revenz_336.html
Skillnaden i rullmotstånd pga olika däck är större än skillnaden
i rullmotstånd pga olika stora hjul.

-Det största motståndet som en cyklist har att övervinna i normala
cykelfarter, över 20-25 km/h, är luftmotståndet. Luftmotståndet
för ett litet hjul är mindre än för ett större, det är vi överens
om.
Men cyklisten vill ju sitta i samma ställning oavsett hur stora
eller små hjul cykeln har och för att cykeln inte skall bli för
liten med de mindre hjulen så måste ramen bli större, dvs ramen
ger mer luftmotstånd.
Enda anledningen till att ha små hjul på en racercykel är för att
ramen skall bli tillräckligt låg så att cyklisten kan få ned
styret tillräckligt mycket. Detta gäller alltså enbart för korta
cyklister som vill ha styret mycket _lägre_ än sadeln. Med en
styrposition som på bilden:
http://www.sjscycles.com/sjschtml/26solobrochure/pics/solopics/26introbarfadded.jpg
finns det ingen aerovinst med ISO 559-hjul. Läs mer på:
http://www.cervelo.com/text-icon-One.html#4
"While a 650c wheel has slightly less drag and uses a slightly more
aero fork (shorter fork legs), a 650c frame will have a 2" longer
headtube, assuming an identical aerobar position. Our windtunnel
testing shows that due to that shorter headtube, a 700c bike will
actually be slightly more aero than a 650c bike."


Jag hoppas att allt är klart nu?
OBS
Detta skall du inte betrakta som en kritik av ditt val av cykel
eller tillverkare, alla tillverkare 'ljuger' mer eller mindre och
jag har ingen som helst anledning att förmoda att SJS skulle vara
värre än andra.
Jag hoppas att du är nöjd med din cykel och att du får många och
trevliga mil med den.
Det är ju trots allt cyklingen som är det viktiga!

Nu drar jag personligen streck i den här debatten.
 
Slutkommentar?

Hej User (H K)

Min anledning att gå in i diskussionen från början var att reagera på påståendet att hybridcyklar skulle var överlägsna mountainbikar med slicks på asfalt i stan.

Du gissar ganska rätt men min Thorncykel (Club Tour)har 700C hjul och däck med 32 mm diameter och skärmar och bakpakethållare, vilket för mitt ändamål, motion och fram och tillbaka till jobbet 17 km enkel i ur och skul mm fungerar alldeles utmärkt. Det skulle gå bra med motsvarande 26 tumshjul också vilket är min poäng i sammanhanget. Jag har också ett antal andra cyklar för olika ändamål.

En av mina källor för mina tidigare inlägg är den utmärkta boken Long distance cykling som poängterar komfortaspekter och tillförlitlighet framför aerodynamik och vikt på komponenter. Det tycker jag är mycket viktiga faktorer när man kommer fram till den kompromiss som ett cykelval alltid är.
Man bör också komma ihåg att man när man cyklar i grupp längre sträckor inte behöver så överlägsen aerodynamik på sin cykel eftersom man sparar upp till så mycket som 40% av effekten genom att ligga i baksuget av sina kamrater.

De som tävlar i tempo eller triatlon får i stället välja med utgångspunkt från det du skrivit.
Du och jag är överens om det mesta så det kan vara lämpligt att sluta just den här diskussionen nu.

Rulla på Thure
 
Jag har en Hybrid(Trek) med 28 tums hjul och en MTB(Specialized) med 26 tums och har testat att sätta slicks på båda med samma bredd o mönster. De e ju klart att Hybriden blir snabbare. Inte bara för att man har högre/tyngre växlar utan det går fortare med större hjul helt enkelt utan att gå in på tekniska detaljer.
Har man dämpare på framgaffel så drar det ner på farten oxå, om man inte kan ställa den i fast läge.

Vilken funkar bäst inne i stan ? De e MTB så klart, om man ska köra lite tuffare....
Den har ju oxå mer luft i däcken vilket skonar fälgarna. Samt kvickare att svänga med.
Hybriden e dock absolut inte dålig i stan, men passar mycket bra som allround hoj.
Skulle jag ligga o köra grusväg eller asfalt så blir hybriden ungefär enligt mina beräkningar 15 minuter snabbare per timme.

Vilken e min favorit undrar ni och jag då ?
Vet inte själv faktiskt. Men på vintern tar jag hällre MTB med dubbdäck.
 
MTB/racer i stan

Varför jag cyklar MTB i stan:
Däck som klarar krossat glas. Däck som håller väggreppet i slask, snö och regn. Förlorar inte greppet när vägen är full med grus och sand.
Det är lätt att hoppa upp på trottoarkanter och klara gropar i taskigt underhållna cykelbanor.Lättmanövrerad och bra sikt bland bilarna och klantiga sommarcyklister.
Bromsar som fungerar även i regn och som stoppar på en 5-öring. 27 växlar på styret så man slipper anstränga sig.
Varför jag kör racer i stan:
Snabb, lätt,bra träning för benen. 12 växlar på ramen (jag har en gammal triatlonhoj) så man får anstränga sig lite i stället för att bara lägga i en lättare vxl. Man får träna på Bunnyhop över alla hål i vägbanan.
Så jag älskar båda mina cyklar. I morse regnade det, då blir det MTB.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Gary Fisher Kaitai Långcykling 14

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg