Allt skall läsas i sitt sammanhang
Hej User (H K) m fl läsare av diskussionen.
Jag förstod att du tolkat mitt första inlägg på ett annat sätt än jag avsåg och ville därför göra ett förtydligande. Jag hittar inte något fel i det du skrivit annat än att jag tycker att du jämförde äpplen och päron. Jag tycker att det är mer intressant att jämföra likvärdiga fälgar och däck då det torde vara det som avsågs i de första inläggen i diskussiontråden.
Jag har läst hemsidor från andra tillverkare som tvärtom hävdar 26 tumshjulens överlägsenhet i touringsammanhang beträffande rullmotstånd se t ex den aktuella touringsdiskussionen för referenser. (T ex http://www.sjscycles.com)
Att det inte finns lika lätta och smala fälgar och hjul för touring som för landsvägsracercyklar är för mig självklart. Att smalare däck och fälgar har mindre luftmotstånd och därmed bättre avseende luftmotstånd vilket märks mest i farter >30 km/h är välkänt.
Det har bl a Moulton utnyttjat i sina konstruktioner med små hjul med smala högtrycksdäck.
Jag förstår inte din kommentar om att mindre hjul skulle innebära större ram och därmed högre luftmotstånd. Tvärtom så har oftast mountainbikar mindre ram än så kallade hybridcyklar. Sittställningen torde också oftast vara bättre aerodynamiskt på en mountainbike än på en "hybridcykel".
Bästa cykeln för en person med en viss kroppskonfiguration har naturligtvis anpassad ramstorlek. Någon allroundcykel för alla ändamål finns inte men man kan anpassa många cyklar genom att välja olika däck för olika laster och väglag.
Hälsningar Thure
Hej User (H K) m fl läsare av diskussionen.
Jag förstod att du tolkat mitt första inlägg på ett annat sätt än jag avsåg och ville därför göra ett förtydligande. Jag hittar inte något fel i det du skrivit annat än att jag tycker att du jämförde äpplen och päron. Jag tycker att det är mer intressant att jämföra likvärdiga fälgar och däck då det torde vara det som avsågs i de första inläggen i diskussiontråden.
Jag har läst hemsidor från andra tillverkare som tvärtom hävdar 26 tumshjulens överlägsenhet i touringsammanhang beträffande rullmotstånd se t ex den aktuella touringsdiskussionen för referenser. (T ex http://www.sjscycles.com)
Att det inte finns lika lätta och smala fälgar och hjul för touring som för landsvägsracercyklar är för mig självklart. Att smalare däck och fälgar har mindre luftmotstånd och därmed bättre avseende luftmotstånd vilket märks mest i farter >30 km/h är välkänt.
Det har bl a Moulton utnyttjat i sina konstruktioner med små hjul med smala högtrycksdäck.
Jag förstår inte din kommentar om att mindre hjul skulle innebära större ram och därmed högre luftmotstånd. Tvärtom så har oftast mountainbikar mindre ram än så kallade hybridcyklar. Sittställningen torde också oftast vara bättre aerodynamiskt på en mountainbike än på en "hybridcykel".
Bästa cykeln för en person med en viss kroppskonfiguration har naturligtvis anpassad ramstorlek. Någon allroundcykel för alla ändamål finns inte men man kan anpassa många cyklar genom att välja olika däck för olika laster och väglag.
Hälsningar Thure