Jag köpte aldrig nån bil-gps. Den kändes inte så nödvändig. Och min senaste mobil är snäppet bättre än min förra (båda Android) som bil-GPS, och jag inser nog att jag i den har en bil-gps som motsvarar mina krav med råge. Den får uppdaterade tjänster, och troligen köper jag ny telefon om 2-3 år eller vad det kan jhandla om.
Det gör i praktiken att med den bästa kameran som finns i mobiler (Sonys nya Z!?) samt gps, så slår man nästan helt undan marknaden för en mycket stor del av leverantörer av gps och kompaktkamera till konsumenter.
Jag har nog fortfarande en kompakt som på några sätt är överlägsen min mobilkamera - men inte på alla sätt. Det faktum att man kan bära med sig en (1) apparat för att kunna ringa och fota gör ju att det är mobilkameran man verkligen har på sig när det dyker upp fototillfällen. Och man får ett beteende som går ut på att fotografering sker just med mobilen.
Jag tror att både vad gäller kompaktkameror och frilufts- och bil-gps så kommer mobilerna att ta över, och även genom högre utvecklingstakt bli överlägsna de dedikerade apparaterna. Jag har ingen lust att köpa kamera vartannat år, och det är ännu längre sen jag köpte min Garmin GPSMap 60CS.
Mobil däremot har jag bytt med viss regelbundenhet sedan 90-talet.
Det finns tillfällen då jag föredrar mina kameror eller min Garmin före mobilen, men det blir alltmer sällan.
Och egentligen går det ju inte att ringa bättre med mobilerna numera - det är ju övriga funktioner som lockar - samt även gör ens "gamla mobil" utdaterad. Jag har ingen surfplatta heller, min nya telefon är klart surfvänlig, och det var redan den förra också.
Jag kommer säkert att byta telefon framöver för att få ännu bättre kamera osv osv. Det är den utbytestakten som kommer att kunna knäcka dedikerade apparater.