Först egen, nu original
Först gjorde jag en egen hållare till min Vista, att ha på cykeln. Bockade till en aluminiumplåt, där det gick att klämma fast Vistan. Kostade ingenting alls (plåtbiten var en skrotbit, som jag hittade i en container på jobbet!).
Nyligen skaffade jag en iQue. Den är utmärkt till bilnavigering, bara den sitter där den ska. Jag köpte Garmins bilnavigeringssats till den. Denna sats består av en hållare med spänningsmatning. Hållaren monteras på en platta, som är rysligt trög undertill och försedd med små "sandsäckar" för att bli tillräckligt tung.
Denna hållare fungerar utmärkt, när man flyttar sin iQue mellan olika bilar, hyrbilar och sånt. Men i min egen bil ville jag ha något mer permanent, och som dessutom placerade iQuen inom mer bekvämt räckhåll.
Jag hade en gammal plåtbit, avsedd för montering av mobiltelefonhållare i bilen. Den använde jag på den tiden då det gick att, om inte slå ihjäl, så i alla fall allvarligt skada folk genom att klubba till dem med telefonen. Plåtbiten monteras genom att man flyttar en knapp (elbakrutan) på instrumentbrädan till ett annat ledigt hål. Sedan skruvar man fast plåtbiten där knappen satt. På plåtbiten kan man sedan skruva fast vadsomhelst.
Sandsäcken ville jag behålla, för den är perfekt om jag har iQuen i den andra bilen, eller i andras bilar. Men jag upptäckte att i England kostade Garmins hållare till Vistan rimliga 150 kronor. Köpte en sådan, och skruvade fast bottenplattan till den i plåtbiten i bilen. Det är såpass slugt, att bottenplattorna är likadana, nämligen. Nu kan jag alltså sätta iQuen i den fastskruvade bottenplattan från Vistans fäste i den ena bilen. Om så önskas, kan jag montera Vistans fäste på sandsäcken till iQuen, så är Vistan också lätt att placera i vilken bil som helst.
När jag hade farten uppe, skaffade jag även Garmins cykelfäste till Vistan. Det har jag dock inte hunnit prova ännu, mer än att jag har skruvat fast det på cykelstyret.
Anders