Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering

Re: Orientering med Fugawi

soltek; sa:
Ett sätt att få din Garmin att förbättra positioneringen i skogen är att använda en extern antenn. Den kan du fästa på mössan eller på axelklaffen och sedan ha Din Garmin i fickan.
Den minsta och smidigaste antennen vi har heter BS-2.

Med vänlig hälsning
Göran Johansson
http://www.soltek.se

Jag har en Garmin eTrex Legend som jag använder när jag cyklar. Men pga min vurpbenägenhet så vågar jag ej ha den på styret längre ;~)

Så numera ligger den i ryggan, vilket förvånar mig att det fungerar! Göran du nämner extern antenn, som man exempelvis skulle kunna fästa på hjälmen. Men RA 45 är mer gjord för bil. Cykeln saknar cigg-tändaruttag nämligen! Kan man lösa strömförsöjningen på annat sätt, typ lösa batteri. Eller finns det andra antenner som passar cykling bättre. C Dessutom är Ra45 lite dyr för mig.

Med en GPS som har uttag för extern antenn matas den från GPS:n. Då behöver antennen inga egna batterier.

För orienteringsbruk är det också viktigt att det är en tålig mojäng man släpar med sig. Smuts, vatten och smällar hör ju inte till ovanligheterna.

Jag har testat lite att ta med Forerunner 301. Man ser ju pulsen också då, vilket kan vara intressant för att se varför man blir så trött som man blir. Det går ganska smidigt att trycka en gång per kontroll, om man så vill, för att få sträcktider. Jag har jämfört med SportIdent, och det gav praktiskt taget identiska värden.Bättre mottagning hade dock varit önskvärt, för kommer man in i ett tätt "granehie" händer det ofta att GPS är minst lika förvirrad som man själv är.

Ska bli intressant att se om nya Forerunner 305 blir en lösning, eller åtminstone en förbättring, i det avseendet.

Anders

Känsligare mottagning

Jag blev avrådd att köpa Foretrex och Forerunner när mitt syfte var orientering. Garmin GPS 60 och 76 har en betydligt kraftigare antenn, vilken dessutom är mottaglig i 360° * 360° (är lite osäker på den termen) till skillnad från Forerunner/Foretrex som är beroende av hur enheten är vinklad (polaritet, tror jag det heter)

Har inte upplevt några problem med mottagning med min GPS 60 förutom då dGPS-läget varit inställt. Har även haft den innaför vinterjackan vid långfärdsskrisko-turer. Har däremot märkt att den måste få ganska många minuter på sig att ställa in sig innan man ger sig iväg, annars blir spåret "svajigt" i början.

Problemet är hur man fäster en GPS 60 vid kroppen när man tänker springa i raskt tempo. Det har jag löst genom att modifiera en universalsele för jaktradio - funkar utmärkt med enheten fäst på bröstet.

Just nu kämpar jag med kalibrering av orienteringskartor. Det funkar inte så bra, anser jag, att kalibrera utifrån ett par kontroller som besöks. Tror man måste besöka waypoints i kartans alla 4 hörn för att få en bra kalibrering. Det är ju inget roligt att acceptera ett spår som ligger utanför de stigar man sprungit, där är man ju ganska säker på att man varit - hur bra blir analysen då i obanad terräng?

Visst tappar Forerunner bort sig ibland. Det har stor betydelse hur man har den på armen. Displayen (och därmed antennen) måste vara uppåt.

Jag brukar kalibrera orienteringskartor i några vägskäl på kartan. Rätt koordinater för vägskälen hoppas jag att Navteq har, för jag plockar positionerna från Mapsource (City Select).

Anders

Re: Känsligare mottagning

hugbe; sa:
Just nu kämpar jag med kalibrering av orienteringskartor. Det funkar inte så bra, anser jag, att kalibrera utifrån ett par kontroller som besöks. Tror man måste besöka waypoints i kartans alla 4 hörn för att få en bra kalibrering. Det är ju inget roligt att acceptera ett spår som ligger utanför de stigar man sprungit, där är man ju ganska säker på att man varit - hur bra blir analysen då i obanad terräng?
Orienteringskartor är svåra att kalibrera eftersom de sällan (läs aldrig) har något koordinatsystem angivet på kartan. Vad jag dessutom förstått så anser sig kartritarna har rätt att ändra på verkligheten lite grann här och där för att göra kartan så tydlig som möjligt.

Att sedan skalan ofta är den lite udda 1:15.000 gör den ju inte lättare att jämföra med andra kartor som oftast är i 1: 10.000, 20.000 eller 50.000.

Kalibrering av orienteringskartor

Det är klurigt att kalibrera orienteringskartor men det borde inte vara omöjligt. Avsaknaden av koordinatsystem borde gå att lösa genom att besöka valda platser och markera waypoints. Det är värre om den absoluta och relativa noggrannheten i kartan inte är så hög. Har för mig att kartritare för orienteringskartor kan göra avkall på den absoluta noggrannheten.

Min erfarenhet hittils är att kalibreringspunkternas placering är det som är av störst vikt för det ritade spårets överensstämmelse med verkligheten.

Det är mest om man hittar två föremål, som man vill ta med på kartan, och som redovisas med samma färg, som man kan bli tvungen att "knuffa" lite på tecknen. Ett karttecken för en naturlig liten grop är ju exempelvis en mm brett, alltså 15 meter i verkligheten (vid 1:15000), men gropen är kanske bara 4*4. Ligger det då en liten punkthöjd precis intill, så hamnar tecknen i varandra, om man inte jämkar lite.

Spelar det så stor roll, då? Du vet ju rimligen själv om du sprang på stigen eller fem meter vid sidan om den (föga troligt). Mer intressant är väl i så fall om man har drivit iväg ute i terrängen. Där har du ändå inget att jämföra med, så några meter hit eller dit lär inte spela någon roll.

Anders

apersson850; sa:
Spelar det så stor roll, då? Du vet ju rimligen själv om du sprang på stigen eller fem meter vid sidan om den (föga troligt). Mer intressant är väl i så fall om man har drivit iväg ute i terrängen. Där har du ändå inget att jämföra med, så några meter hit eller dit lär inte spela någon roll.

Anders

Jo, jag får nog erkänna att jag är en petig j-el. Jag är en relativt ny användare av systemen och vill ta reda på var den största felmarginalen ligger: I GPS-mottagningens noggrannhet, kalibrering av orienteringskartan eller kartans överensstämmelse med verkligheten. Tror jag får nöja med den precision jag uppnått: Felet är som störst 10-12 meter på delar av en karta med skala 1:7500.

OK, då förstår jag vad du letar efter. Som kanske icke fullt så ny användare tror jag att jag kan svara på din fråga:

Det beror på.

I vissa fall kommer det att vara din GPS som är snett på det, i andra är det orienteringskartan som inte stämmer helt bokstavstroget mot terrängen. Det beror en hel del på hur den är rekad också. En karta som bygger på en gammal karta som grundmaterial, där den gamla bygger på en ännu äldre, innan man kan leda härstamningen till ett flygfoto, den kan vara ganska skev bitvis. En nyligen rekad karta, med GPS-stöd, är troligtvis bättre i det avseendet.

Detta förklarar också (åtminstone ibland) varför det kan till synes skilja i noggrannhet på olika ställen på kartan, trots att man tycker att förutsättningarna är likvärdiga.

Anders

GPS-logg under orientering

Det har kommit fram mycket mattnyttigt för min del i detta Forum. Generellt verkar det däremot inte vara många orienterare som har intresse av att logga sitt spår under orientering - det finns väldigt lite information utlagt om detta på "nätet".

För intresserade har jag lyckats hitta en som däremot verkar vara biten: http://hem.passagen.se/larske/ol/

Re: Fortuna Clip-On

hugbe; sa:
Bara för att vara på säkra sidan... Finns det någon som har (opartisk) erfarenhet av Fortuna Clip-On ?

Fortuna clip-on är en mycket känslig GPS som jag är väldigt nöjd med - i varje fall efter att jag löste problemet med "Static Navigation" (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31919). Men i nuläget skulle jag förstås köpa en GPS med den nyare Sirf Star III kretsen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
kenny_lex Fugawi + Garmin Venture Navigering 0
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg