Polar300:
Då är det samma i din. Får se om Garmin har något intresse av att uppdatera mjukvaran, eller om man får leva med det. Har inga större förhoppningar...
Ludvig_svensk:
Det kan man göra. Det är också något som faktiskt redan finns i marginalen på lantmäteriets kartor
Problemet är bara att utan rutnät så står man inför följande:
1. Veckla ut hela kartan för att kunna se markeringarna i marginalen.
2. Försöka mäta in och överföra till ett virtuellt rutnät samtidigt som man i huvudet ska omvandla decimalgraderna till antal millimeter från den virtuella linjen som är x antal milliliter till höger om just det där strecket i rutnätet.
Det funkar om man sitter vid ett bord med en skrynkelfri karta, linjal och miniräknare/pigg hjärna.
Alternativt om man kan nöja sig med en noggrannhet på ett par kilometer, men oftast vill man kolla just för att det inte duger att veta på ett ungefär.
Målet här var att enbart behöva ta med sig inreachen. Karta och kompass för normal navigering, men att vid behov snabbt kunna säkerställa sin position mha koordinaterna från inreachen.
Jag vill ju ogärna släpa med min vanliga gps också, bara för just den funktionen.
Lösningen får tills vidare bli att para ihop med mobilen. Garmins app Earthmate är ganska bra (offlinekartor), och själva blåtandskopplingen funkar faktiskt riktigt bra.
Det är ju bara det där att behöva lita på mobilen. Dålig batteritid och tål ingenting.
För övrigt är jag mycket nöjd med Inreach mini.
Otroligt liten, och den funkar riktigt bra.