Garmin hör vår bön?

Det verkar som om Garmin har följt med vad som skrivits här den senaste tiden.

Nu har man släppt nya firmwareversioner till Legend, Vista och Venture. Bland nyheterna finns - hör och häpna - bättre översättning till svenskt nät.

Om allt fungerar som det ska slipper man trassla med Lantverkeriets User Grid i fortsättningen :)

Men det finns ett skäl att behålla Lantmäteriets lösning, för om man ofta växlar mellan landkarta och sjökarta behöver man då inte ändra på kartdatum (WGS84). Det behöver man däremot om man växlar mellan SG/RT90 och WGS84/long-lat.

Man har tydligen följt med ordentligt vad som skrivits här, för man har också lagt in funktionen för ytberäkning, som ju efterlystes för en vecka sedan.

Anders

Debatthungrig?

Det är kul att debattera med sig själv!

Det jag skrev om att slippa ändra kartdatum när man går från landkarta till sjökarta visar sig inte vara så stort problem, för när jag laddat in den nya fw-versionen provade jag att gå över från lat+long till Swedish Grid, och då hoppade kartdatum över till RT90 automatiskt - och motsvarande tillbaka till WGS84 när jag gick tillbaka till lat+long.

Den nya ytmätningsfunktionen hittade jag under Accessories på Main Menu. Det har också kommit till en funktion att mäta avståndet från den punkt där man är till någon annan plats på kartan. Den hittade jag på Map-sidan, i den meny man får fram genom att klicka på den vänsstra lilla rutan uppe i högra hörnet.

Man har också fixat en del buggar (som jag själv aldrig har märkt av).

Anders

Konstruktiv kritik hjälper

Alla dom invändning jag hade på Garmin eTrex och eTrex Summit fixade dom (Garmins ingenjörer) till dom nya modellerna i eTrex serien.
Det gick ej att ställa in tid mellan punkterna i trackminnet, det fixade man och dessutom kan man ställa in sträcka mellan punkterna i trackminnet om man så vill.
Krångligt med namn på waypoint, det fixade man med en ny knapp på ovansidan av GPSen.
Saknade sattelit status och batteristapeln det fixande man med en ny programsnutt innan mitt mail till Garmin.
Sedan att siffrorna var så små, det fixade man genom att göra vissa fält med stora siffrorna där man kan välja vad man vill ska visas.

Tyvärr glömde jag skriva om att jag skulle vilja ha en funktionen där man ställer in vilken sorts batterier man har, så att batteristapeln tar hänsyn till att man har batterier med spänningen 1,2 V.
Angående areaberäkning och SG så finns dom ej på min 12CX (ännu ?) men jag har inget behov av dom, då jag tycker SG funkar bra där jag brukar vara.

Nu fattas "bara" att man kan stoppa in egna kartor eller program som gör omvandlingen till "Garmin format" för att jag ska byta upp mig till en Vista.

Per Brune X= 6609124 Y= 1539455

Kritiken kanske inte hjälper fullständigt

10. Improved Swedish and Hungarian translations.

Syftar till språkliga förbättringar i översättningen. Ingen skillnad verkar finnas i RT90 beräkningarna. Fortfarande ger lantmäteriets UserGrid annorlunda värden.

Jag kan heller iofs inte hitta de språkliga förbättringarna heller. Läkare (Med-Medium) finns fortfarande kvar i kartinställningarna. Detta plus ett antal andra felkorringeringar vet jag att de känner till då jag haft supportkontakt med dem. Det verkar som det slutar hos sportmanship.se. (De är alltså de som bistått vid "översättningarna")

Det finns många roliga "översättningar" och avklippta ord då man använder den på svenska.

/Mathias

Förlåt!

Förlåt alla, det är nog jag som har missuppfattat det mesta!

Jag använder alltid engelska som språk i apparater som är tillverkade med detta språk som standard eftersom jag har arbetat med att översätta datorprogram och vet vilka fel som kan komma in i denna process. Därför hade jag ingen aning om att det fanns svensk översättning, och än mindre att det fanns en ungersk - jag har aldrig brytt mig om att kolla. Så jag tog för givet att det handlade om överstättning till RT90 (som någon vid Lantmäteriet lär ha föreslagit Garmin att förbättra.

Så det handlade tydligen om översättning av språket istället.

Slutsats: Lita aldrig på vad jag skriver (det gör jag inte själv heller)! :))

Anders

Översättningen!

Jag skickade en fullständig lista på alla felöversatta och mindre bra valda ord med kommentarer och förslag på bättre ord till deras support, men jag har överhuvud taget inte fått någon respons på detta. (Etrex Vista)

Överkurs!!!!
Om man vill kan man själv fixa till en del genom att öppna firmwarefilen i en HEX-editor och söka det felaktiga ordet och ersätta med nytt (Nya ordet kan bara ha lika många eller färre tecken än oginal. Överflödiga bokstäver ersätts med mellanslag).

OBS!! Gör inte detta om du inte är helt säker på vad du gör. Ändra BARA den text som skall ändras. Minsta ändring på fel ställe pajar alltihop!!!

Hacka Firmware

Det finns för övrigt ett program speciellt får att editera i Garmins Firmware. MeMap heter det.

Ursprungligen gjort för att ändra startbilden på E-map för att t ex lägga in sitt namn och adress i stället för alla varningsmeddelanden.

Detta program funkar även utmärkt på Vistan.
När man startar min, står nu mitt namn och adress ifall jag skulle tappa den.

Även här går att söka efter andra ord som man vill byta.

OBS!!!!
Även här gäller: Gör inget du är osäker på vad du gör. Dock tror jag detta program är lite säkrare än att editera direkt i en HEX-editor.

Programmet finns på: http://ourworld.compuserve.com/homepages/gilles/memap/index.htm

Garmin svenska

Jag ”litade” på Anders L angående revisionen och kollade bara på revisionsdatum på min GPS. Kan för övrigt hålla med övriga om översättningen till svenska.

Den svenska manualen till min första GPS (Garmin II) var så bedrövlig, och full med stavfel översättningsfel och faktafel att jag skrev ett brev till Sportmanship och erbjöd mig mina tjänster som korrekturläsare av svenska manualer, men jag fick ingen respons från dom.

Då jag köpte min nuvarande GPS (12CX ) ställde jag om GPSen till svenska, men eftersom svenskan i mitt tycket var så dålig, och då jag använt Garmin med bara amerikanska i flera år så ställde jag om tillbaka till amerikanska/ engelska efter en halvtimme.
Jag har inte skrivit till Garmin eller Sportmanship och klagat på den dåliga svenska översättningen i GPSen, då jag inte ids.

Per Brune

Översättningen

Anledningen till att vi inte har återkommit är att det är först nu i vesrion 2.18 som språket är rättat i Vistan, dessvärre har det blivit något fel för Legend och Venture. En ny uppdatering av dem bör komma snart.

Ett till önskemål

En sak som jag irriterat mig på sedan jag började använda min GPS ihop med dator är att tiden i trackfilen är i GMT och inte i lokal tid, när jag ställt in ”time offset”. Det återstår att se om Garmin hör vår bön, men jag får väl försöka få ihop ett mail på engelska.

Någon fler som är av samma åsikt om trackfilen ?

Per Brune

Trackfil i GMT eller lokal tid

Jag tycker det är helt ok att trackfilen
är sparad i GMT, däremot borde dator-
programmen vid visning ta hänsyn till min
tidszon och korrigera det så att det är korrekt.
Jag kan inte fatta att alla datorprogram jag
testat gör fel. (Eller står det annorlunda i
Garmin serie-spec)

Det som också är skumt är:
Varför kan GPS'en inte stå i timezone-auto.

Det borde väl inte vara svårt att implementera
jämfört med de andra underverk som är fixade.

GMT har sina fördelar

GMT har sina fördelar när man är till sjöss, i synnerhet när man är utomlands. Tidpunkt för väderrapporter, navigationsvarningar, broöppningar, slusstider anges i GMT i pilots och annan litteratur. GMT tar ingen hänsyn till sommartid. Vill man mäta solhöjden behövs GMT för beräkningar, men har man en GPS behöver man inte mäta solhöjden, så det kvittar :). GPSen är en bra klocka, den noggrannaste som finns. Har man GMT ombord behöver man inte justera klockan beroende på var man är och man slipper problemet med att vissa har ”tur” och andra har ”otur” vid vaktskiften och zon passge. GMT tar ingen hänsyn till att tidszonerna inte är lika med var 15:de grad. Automatisk inställning till lokaltid är nog ingen bra lösning.

Hemma på land är lokal tid bra men till sjöss (och förmodligen även för flyget) är det GMT som gäller.

Ska man vara riktigt knusslig är det inte GMT utan UTC som används vid astromomisk navigation.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg