Re: Gps för hojåkning och skärmflyg.
per_bursell; sa:
Har kört många mil med Vistan på hojen. Den är lagom i storlek och kompletterad med ett fäste från
http://www.touratech.de och en 12v kabel så har du ett optimalt navigationsredskap.
Om man flyger med den antar jag att det lilla formatet är ett krav och då är ju valet av GPS redan bestämt men att säga att Vistan är optimal på motorcykel är att överdriva kraftigt. Du kanske inte provat så många andra modeller?
Vistans skärm är för liten för att läsa av i farten. Den funkar på en sporthoj med clip-on där man kommer riktigt nära den men på de flesta andra motorcyklar måste man böja sig fram mot den för att kunna se även om man som jag inte har något synfel.
Glaset över skärmen ger reflexer i solljus. Denna egenskap delar den dock med alla handhållna jag använt på motorcykel hittills.
Vistan har små svåråtkomliga knappar utan belysning som man måste kunna utantill och som ändå är svåra att manövrera med handskar. Med tjockare hösthandskar är det omöjligt.
Vistan har bakgrundsbelysning med bara en, icke justerbar nivå som är alldeles för stark på natten när man kommer utanför områden med gatbelysning.
Vistan saknar autorutt. En funktion som gör GPS:en otroligt mycket mer användbar vid vägnavigation.
Vistan har en svårhanterlig kontakt för anslutning av
strömmatning. På vissa andra enheter kan man dessutom sätta strömmatningen i Touratech-hållaren och den ansluts automatiskt när man sätter enheten på plats.
Vistan är perfekt att bära i handen och för många andra aktiviteter. Den kan fungera hyggligt på motorcykel, men optimal är den inte.