Erfarenheter av Geko 201
Jag köpte en 201 i Singapore för ett par månader sedan. Anledning var enkel: Inte någon av de "dyrare" produkterna klarar det jag vill, så jag måste ändå ha min GPS kopplad till en PC! Då kan jag lika gärna köpa den minsta och billigaste.
Jag får ut 6-8 timmar drifttid ur laddningabara NiMh batterier. I praktiken inget problem.
Skärmen är liten, men allvarligt talat, om jag vill navigera på en "karta", då måsta jag köra mot en PC ändå.
En klar fördel jämfört med E-trex (den enkla gula) är att man i Gekon kan konfigurera en "egen" sida med infomration av typen "fart" "distans" återstående distans osv. Sammanlagt kan det visas fyra av dessa parametrar samtidigt! Perfekt för mig som oftast använder den i bilen.
Mottagningen är inte perfekt i skog, men som sagt, man får offra en del för det lilla formatet.
Och jag har aldrig behövt ångra mig.
Men OM du ska köpa en, se till att du får med en ström-/datakabel, för det behövs. Och så skaffar du Fugawi och gröna/blå/röda kartan (vilket jag hört att man kan hitta på fildelningstjänst, om man vill prova innan man köper vill säga), ja då har du allt du kan önska dig.
Dock skulle jag hellre ha en 301, för det är ganska ofta jag saknar en vettig kompass. Men de funtkioner jag trodde jag behövde (innan jag köpte), de har jag aldrig saknat! Så egentligen klarar man sig med mindre finesser än man tror.
/B