Garmin Friluftskartan Prime

Det är nog fastighetsinformationen som gör att kostnaden skenar iväg. Nu har jag förvisso inte någon Garmin, men väl Magellan Topo+ och Magellan Map on Demand över samma område.

Jag kan lätt konstatera att den enda kartmässiga skillnaden mellan de båda GPS-kartorna är just fastighetsinformationen, som finns i Map On Demand. Topo+ kostar ca 1800 kr för Västra Götaland + Jönköpings län (del 7). 50*50 km Map On Demand-karta kostar 2500 kr + frakt., fast då får man själv välja centrumpunkt.

2500 kr för en 50*50 km fastighetskarta må låta dyrt, men om man jämför med vad fastighetskartan i pappersform kostar över samma 50*50 km område, så blir fastighetskartan i GPS-format ändå rätt överkomlig. Vad lantmäteriet sedan tar för de digitala fastighetskartorna för ett 50*50 km stort område behöver vi kanske inte ta upp - med hänsyn till läsarnas eventuella känsliga magar!
/Niklas

Jo det kanske kan vara fastighetsinformationen som sätter priset. Alla Lantmäteriets kartor ned till fastighetskartan (fast med bortrensade fastighetsgränser) ligger ju gratis på nätet. Liksom även i tex Finland och en del andra länder. Bara att ta med en tiotummare och trådlöst modem på skogspromenaden ? :)
http://www.gis.lst.se/lanskartor/

/Joakim

Det är nog fastighetsinformationen som gör att kostnaden skenar iväg. Nu har jag förvisso inte någon Garmin, men väl Magellan Topo+ och Magellan Map on Demand över samma område.

Jag kan lätt konstatera att den enda kartmässiga skillnaden mellan de båda GPS-kartorna är just fastighetsinformationen, som finns i Map On Demand. Topo+ kostar ca 1800 kr för Västra Götaland + Jönköpings län (del 7). 50*50 km Map On Demand-karta kostar 2500 kr + frakt., fast då får man själv välja centrumpunkt.

2500 kr för en 50*50 km fastighetskarta må låta dyrt, men om man jämför med vad fastighetskartan i pappersform kostar över samma 50*50 km område, så blir fastighetskartan i GPS-format ändå rätt överkomlig. Vad lantmäteriet sedan tar för de digitala fastighetskartorna för ett 50*50 km stort område behöver vi kanske inte ta upp - med hänsyn till läsarnas eventuella känsliga magar!
/Niklas

Flera kommuner

har fastighetskartor tillgängliga på sina hemsidor.

Men att omvandla till en vektoriserad karta eller lägga till informationen ovanpå Friluftskartan Pro kräver mycket arbete anar jag från tidigare trådar.

Thure

Orienteringskartor och kartprojektion

Det enklaste sättet att få med sig en digital orienteringskarta ut i skogen är att använda handdator med ett kartprogram som kan hantera kartor i rasterformat.

tobbedj: Vet du vilken kartprojektion som brukar användas till orienteringskartor? Jag har svårt att få mina scannade kartor att visa rätt i min handdator med Oziexplorer CE. Misstänker att jag har angett fel kartprojektion.

mvh
Håkan Åkesson

Det finns (tyvärr) ingen standard för vilken kartprojektion som ska användas för orienteringskartor. Många klubbar och yrkesverksamma kartritare har sedan länge insett fördelarna med att inordna sina kartor i ett känt system, vilket i Sverige är antingen RT90 2.5 g V eller SWEREF99 TM.

Alltför många kartor är dock kvar i odefinierade lokala system.

Men även om en karta sägs vara gjord i ett visst system så är det ingen garanti för att lägesnoggrannheten är hög för det. Detta gäller särskilt äldre kartor som ursprungligen framställts med manuella metoder och sedan ritats om och digitaliserats. Om man vid revideringen av en äldre kartor bara ritat av utan att försöka rikta upp kartans geometri och korrigera för lokala oregelbundenheter, så kan det ibland finnas kvar lokala skevheter.

Tack tobbedj för svaret.

Då blir det till att prova de olika kartprojektionerna som finns i programmet, eller kanske jobba lite i ett bildredigeringsprogram med själva kartbilden.

/ Håkan

Det var länge sedan jag testade att kalibrera en karta i OziExplorer och jag minns inte riktigt metoden.

I andra kartprogram brukar det gå att ange koordinater för några lätt identifierbara punkter som är minst fyra till antalet och fördelade över hela kartan, samt att därefter mäta in bildkoordinater för dessa punkter.

Därefter utför programmet en enkel tvådimensionell transformation (s.k. Helmert-transformation) vilket borde räcka alldeles utmärkt för ett så litet område som en orienteringskarta. Kartprogrammet kan därefter vrida och skalförändra bilden så att den passar i ditt koordinatsystem.

Du skulle då inte behöva manipulera din bild något alls.

Om detta fungerar i Ozi minns jag alltså inte, men det finns säkert andra på Utsidan som kan ge svar på den frågan.

Jo det kanske kan vara fastighetsinformationen som sätter priset. Alla Lantmäteriets kartor ned till fastighetskartan (fast med bortrensade fastighetsgränser) ligger ju gratis på nätet. Liksom även i tex Finland och en del andra länder. Bara att ta med en tiotummare och trådlöst modem på skogspromenaden ? :)
http://www.gis.lst.se/lanskartor/

/Joakim

Även fastighetskartor med både gränser och koordinater finns gratis på http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
/Niklas

Om detta fungerar i Ozi minns jag alltså inte, men det finns säkert andra på Utsidan som kan ge svar på den frågan.

Torbjörns beskrivning på hur man kan kalibrera i OziExplorer är helt korrekt, men min erfarenhet är att orienteringskartor är bland de allra svåraste att få till. Jag har hört en förklaring till detta som går ut på de som ritar orienteringskartor har "rätt" att flytta på terrängföremål lite grann för att kartan skall bli lättläst. Det viktiga är att terrängföremålens inbördes läge i förhållande till varandra är korrekta.

Det finns nästan aldrig något känt koordinatsystem på orienteringskartor vilket annars hade gjort det lätt att kalibrera dom.

Min rekommendation är att ta fler än fyra kända punkter för kalibreringen. Minst fem (väl spridda), men gärna fler!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
sotter Friluftskartan i Garmin? Navigering 5
lejfen Friluftskartan- Garmin Legend Navigering 3
jonasolof Friluftskartan v. 1.2 och Garmin iQue Navigering 4
Garmin Vista Garmin Friluftskartan Navigering 19
lars11 Garmin & Friluftskartan Navigering 3
jasy Goda nyheter om Friluftskartan för Garmin Navigering 3
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg