Garmin Forerunner 301

Re: FR 301

kärlek; sa:
Ni som har använt FR 301 ett tag kan ni berätta för mig om jag kan ha användning av den när jag fjällvandrar också?
Kan och kan, men vad 17 ska du ha pulsmätare till under fjällvandringen? Forerunner är, som jag skrev ovan, ett träningsredskap och inte en fullödig GPS-mottagare för vandringar o dyl. Det är bl.a. därför man valt att ha ett laddningsbart batteri i stället för "vanliga" batterier. Så mitt svar på din fråga är alltså: nej.

Fjällmotiv

När man tittar i Garmins katalog och läser om FR 301 är det en bild på en löpare och en bild på fjällnatur. Då får jag uppfattningen att man kan använda den till båda delarna och slipper köpa en apparat till min fysträning och en till min fjällvandring.
Tittar man på Foretrex är det bilder på paddlare, klättrare och fjällvandrare, så därför har jag svårt att skilja de ifrån varandra. Förutom pulsbandet. Så vad ska man dra för slutsatts av bilderna? Och som sagt jag har aldrig ägt eller använt en GPS innan.
Tommy T

Jag tror att du uppskattar en GPS med karta och utbytbara batterier mer än pulsmätare o träningsprogram i fjällen. Men det bästa du kan göra är nog att gå in i en butik och kolla på modellerna i verkligheten...Har dessuom för mig att Garmin har en produktmatris på sin sida, där du kan se vad som skiljer mellan modellerna.

Som sagt var

Forerunnern (alla tre) är nog tänkt för (motions-)idrottare snarare än navigatörer.

Snygg kombo av träningslogg och navigationshjälpmedel är Suuntos X9. I den får man lite av varje (dock inte pulsmätning), kostar ca 6000 så den är lite dyrare.

Idrottsproffs väljer SPI 10 som inte kan navigera alls men som är mycket kompetent för den som noggrannt vill analysera sitt idrottande.

/Jonas - part i målet

Tack

Det verkar som om jag ska nöja mig med min Polar S 210. FR-manicken ger mig nog inte så mycket mer för de pengarna. Tack för era svar och ert tålamod.

Tommy T

Forerunner och fjällvandring

Jag har både Forerunner 201 och 301. Provade 201:an förra året på en 3 veckors tur från Staloloukta till Björkliden via Sarek. Ordnade med laddning via batteripack först för det inbyggda litiumbatteriet kalarar bara 12 timmar.
Loggade hela turen. Kul!! Laddade alltid Forerunnern på kvällen i tältet. Klarade hela turen med 2 uppsättningar batterier. Plottade in brytpunkter på kvällen till Forerunnern inför morgondagens tur. Fungerade klockrent!! Så här ska man naturligtvis fjällvandra. Årets långtur=start i Staloloukta sedan väster om Virihaure, Vastenjaure och Sallohaure med avslut i Björkliden. Turen loggas så klart med pulsband + 301:an.

/Janne

Re: I skogen?

storeric; sa:
Hur funkar en Forerunner 301 i skogen?
Tja, det beror på skogen...Jag brukar använda min 301 i motionsspåren runt Stockholm och det har fungerat bra hittills (dock har ju lövverket inte tätnat ännu och jag har bara haft min 301 sen mars). Då och då har den tappat signalen, när det blivit för tät skog; Men det gör ju alla mottagare. Självklart gör den sig bäst där det är fri sikt...Jag upplever dock inte detta som något problem eller hinder för min träning eftersom jag struntar i om mätdatat är helt korrekt eller inte, för mig är Forerunner ett kul hjälpmedel...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PutteK Extrabatteri till Garmin forerunner 305 Navigering 5
Newlin Distans Garmin Forerunner 310 Navigering 1
JohanBjörn Garmin Forerunner 305 Navigering 20
gabor_joo Garmin Forerunner 305 / 405 Navigering 4
avslutad_230717 Garmin Forerunner Navigering 1
insu garmin forerunner 305 Navigering 3
JET Garmin Forerunner 405 Navigering 4
Ove K Puls mätare Garmin forerunner 305, 3908 Navigering 8
Haddock Garmin Forerunner o Google - nya idéer Navigering 11
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg