Vista HCX -- bra val!
Jag har i tur och ordning testat 60 Cx, Vista Cx, 60 CSx och Vista HCX. Mottagningen på Vista Cx är klart sämre än på de övriga. Den är alltså i dagsläget lite "out-of-date" om man vill ha en väl fungerande modern handburen GPS. Den nya Vista HCX har ett nytt chipset (MTK) inbyggt helt i jämförelse med 60 Cx och CSx (Sirfstar III). Vissa tester tyder t o m på att MTK i några avseenden är bättre än Sirfstar III. Ingen av de tre som nämndes har tappat signalen när jag brukat dem oavsett terräng och då har jag under jakt även hamnat i djupa raviner och ibland i riktigt tät högstammig skog. De har t o m varit så bra att de tagit emot signalen inomhus i skolan (byggd i betong) där jag arbetar!!
60 CSx och Vista HCX har inbyggd elektronisk kompass, höjdmätare och barometer. Om då en av dessa ska väljas? För mig blir det Vista HCX.
1) Den är klart billigare.
2) För bruk i fält är den mer användarvänlig. Mindre och enklare att förvara -- t o m i bröstfickan på skjortan om du vill. Med joysticken och tummen klarar du att göra alla moment som behövs under förflyttning i terrängen. Även waypoints görs med denna enda joystick och tillhörande knappfunktion.
3) Vistan vinner över 60:an även när det gäller den upplysta skärmen. Jag måste, oavsett vilken GPS som ska avläsas, använda läsglasögon. Vistans upplysta skärm är avsevärt mycket skarpare och med kraftigare belysning än 60:an. Trots att den är mindre så blir allt mycket enklare att avläsa.
4) Batteritiden är klart längre på Vistan.
Sedan har ju Vistan allt det som 60:an har. USB-anslutning till datorn, utbytbart minneskort osv. Om någon har funnit nåt väsentligt som 60 CSx kan slå Vista HCX med så skulle jag gärna vilja ta del av det.