Garmin 60SCx "gå till"

Tack för alla vänliga svar,tror också kanske sanningen ligger i mina bristfälliga Kartor ,skrev förut också att jag bara hade grundkartan inlagd den som följer med programmet Mapsource,men tycker ändå inte den ska välja ett färjeläge då jag markerar vart jag står ute och anger en waypoint jag har 1 km därifrån,har sparat flera spår här efter mina cykelturer då hittar denallt och visar på kartan (följer vägen då) men nu så väljer den en helt annan wayponit och fram till Färjeläget (inte till den plats jag befinner mig på ??den borde väl åtmistone välja den plats jag befinner mig på ??.Tack Bertil för att du sa att du hade samma problem,verkar vara nåt dumt ändå med Garmin ?sen väljer den inte ens vägen då den tar till färjeläget utan bara rätt över ön och över sundet.Ska välja att ta Fågelvägen Bertil (kändes bara så fel att välja det) kanske lösningen ,Tack igen för all Hjälp,Tänk om Garmins Support kunde uppvisa en hundradels procent av ert så vore jag tacksam,Ringt flera gånger ,lovat ringa upp varje gång ,haft fel personal då har jag fåtttill svar,ja dom gångerna dom har ids svarat ens.Trek50

För det första, var vänlig att sätta stor bokstav i början på meningarna och ett mellanslag efter skiljetecken. En blankrad mellan styckena hjälper också till. Jag får läsa dina inlägg flera gånger för att bli klok på hur de hänger ihop annars.

För det andra, 10 års felaktigheter på baskartan är ingenting att orda om. Häromkring finns det saker på kartan, som inte funnits sen 70-talet, och då enbart som planerade ting. De byggdes aldrig överhuvudtaget. Fast de finns på kartan.

För det tredje, gå in på Menu - Inställningar - Rutter - Inställningar för autorutt och sätt den på fågelvägen, eller på fråga om vilket, så att du kan välja när du ska räkna ut rutten. Bry dig inte om ifall "det känns fel". Som du redan har sett finns det gott om kunnigt folk som skriver här, så föreslår de något, gör som de säger innan du provar egna idéer. Annars är det omöjligt för den som svarar att få feedback på om det han föreslår verkligen hjälper.

För övrigt är 60 CSx en av de modeller där man kan bygga en rutt som börjar varsomhelst, även där man inte är, men det gör man inte på det sätt som frågeställaren beskrev, så det är inte det som är problemet.

Ok Tack för svaret,men känns som jag trampar nån på tårna nu ? vad menar du ? får jag inte ha egna funderingar och frågor här på Forumet ?.

Om jag vill lära mig GPS och Testa själv så är det väl upp till mig,försök inte Mästra,förstår du är Kunnig på detta område,men var lite ödmjuk ändå,jag gör så gott jag kan,min fråga var rätt enkel ,förstår det är på grund av baskartan nu och tacksam för svaret.

Jag har också mina områden jag bemästrar ,men brukar inte använda såna ordval som du,jag kommer i fortsättningen att fråga det jag vill,tydligen finns det andra som tycker lika,verkar väldigt konstigt om jag väljer en waypoint och den ska rita vägen till dit jag står och den väljer helt andra waypoint så måste man få kritisera det,sen vart du jobbar kan man gissa.

Tack igen alla andra för svaret,men känns som jag undviker det här forumet hädanefter. Trek50

<sbip> väljer en waypoint och den ska rita vägen till dit jag står <snip>
Tvärtom är enkelt, att navigera till en waypoint från där du står. Det är lektion 1.
Att som du säger "rita vägen" till dit du står är lite krångligare, Då måste du skapa en waypoint även för positionen där du står och sedan skapa en rutt mellan dessa två waypoints. Det är lektion 5, typ.

Använd baskartan endast för ruttberäkning mellan stora städer, typ Stockholm och Milano, där funkar den hjälpligt, men försök inte använda den ute i busken.

Naturligtvis måste du experimentera med din nya GPS men när du frågar efter handfasta råd och frågorna ställs utifrån din hittills begränsade erfarenhet så blir det förvillande både för dig själv och de som försöker hjälpa dig om du följer hälften av de instruktioner du får och sen improviserar.

Det finns ett norskt forum där en stor del av deltagarna TROR att de kan och svarar på frågor helt bort i tok. Här på Utsidan får du "sanningen" eller en ödmjukt serverad teori. De som dristar sig till att bedriva gissningskunskap här på Utsidan blir strax kapade jämns med fotknölarna, eller till och halshuggna, beroende på hur hög svansföringen är.

Jo, det är klart att man får ha egna funderingar och frågor.
Men om det ska gå att via den här sortens kommunikation hjälpa någon med att få något gjort, är det väsentligt att denna (i detta fall du) gör precis som det sägs, utan egna funderingar. Hjälper det inte kan den som försöker hjälpa kanske komma på något bättre.
Hjälper det, däremot, är problemet löst, och det är fritt fram att prova dina egna funderingar och idéer.

Det som verkligen är hopplöst är när man ber någon göra något som beskrivs i åtta steg, och får svaret "Det gick inte". Långt om länge visar det sig att frågeställaren hoppade över steg fyra och gjorde något annat som steg sju, för att han tyckte att det borde väl gå så också.

Det är det jag menar. Jag försöker inte skrämma bort någon, men inse att de som svarar på ett sånt här ställe gör det av ren välvilja, och det är slöseri med deras tid att inte verkligen följa de råd som ges.

När du gjort det kan du experimentera så mycket du orkar!

Var jobbar jag, tror du?

Ok har nu kollat med andra,problemet mitt var Kartprogrammet, har bara Trip&Waypoint och tydligen buggar inlagda där,för att man ska måsta Köpa Program och kartor av Garmin,så jäkla sjukt sätt,det visste så klart dom som svarade mig här också,men tydligen ska man vara KUNNIG på sånt här innan man får gå hit och fråga,

Lägger man ut 5500 kr på en Produkt så tycker man att det borde gå att använda också direkt,hade jag vetat det här om Garmins Produkt så hade jag valt nåt annat Märke först,sån dålig Support dom har sen,man ringer upp och dom hör inte av sig.

Men kommer efter det här avråda andra att Köpa Garmin,en till på Jobbet som har tankar på att Köpa,Tack dom som ville Hjälpa mig,men surt då man ser Problemet. Trek50

Är det gramins fel att du inte vet vad du köper?
Jag har oxå en 60csx och är väldigt nöjd med den!
Har man det minsta intresse av vad man köper så borde man ju vara så pass insatt att man fattar att det inte ingår varken sjökort, topo eleer vägkartor.

Orka!!??

Orkar inte läsa alla inlägg i denna tråd, då det mesta är halvt oläsligt! Så jag ber på förhand om ursäkt om mitt svar är "go'dag yxskaft".

Trek50! Klaga inte på Garmin. Hade du hellre betalat 15.000:- och fått detaljerade autoruttkartor över halva jorden på köpet? Tror inte det!

Det går att lösa ditt problem. Det finns (minst) 2 alternativ...
1. Köp t.ex City Navigator kartor och registrera dom enligt konstens alla regler...
2. Fixa fram någon MetroGuide Europe karta och installera. Titta sedan på http://www.geodude.nl Där finns instruktioner och ett program som gör autoruttning möjlig även i GPS:en. Lite pilligt, men läs instruktionerna nogrannt så funkar det.

/Tor

Sista inlägget här,många som verkar Duktiga här,men tänk till lite !! Köp en bil ,sen upptäcker ni att det inte följer med Hjul och ingen Ratt,sen måste ni byta ut motorn för den går inte att använda i den bilen ?? Tror ingen skulle gå med på nåt sånt,men ni tycker väl att det är Ok då det gäller GPS ,

Ja ni fattar nog vad jag menar,körde i sommar med min mobiltelefon till Tyskland,hade nav4all i den ,kanon program den hittade hela vägen och tog ny väg om jag körde fel,trodde i min enfald att Garmins GPS klarade av det också,den hittar inte ens vägen,men visst kan det väl vara Föraren på GPS ,men varför så jäkla krångligt då det är lätt med andra nav4all,

Men ursäkta mig för min okunninghet alla Orakel här,vore nog bra med lite ödmjukhet också,

Jag känner flera som köpt varsitt hus och det har inte följt med några möbler.

I de flesta fall får man vad man köper. Min bil har en motor på 51 kW och väger 1020 kg (fabriksuppgifter). Då kan man inte förvänta sig att den ska ha en toppfart på 220 km/h och ta en last på 1500 kg.

Vill man ha en Garmin GPS som klarar av autorutt så köper man förslagsvis en GPS ur bilsegmentet http://www.garmin.se/productlist.aspx?pageid=34

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg