Hoppsan, då kopierar jag över texten hit
Köpte min livs fösta GPS för några veckor sen, valet föll på en Garmin 60CS dels för den stora minneskapaciteten, färgskärmen samt höjdmätaren. Efter att ha testat den under olika förhållanden kunde man snabbt konstatera vissa fördelar samt brister.
Vi börjar med fördelarna.
Manlig som jag är lade jag snabbt instruktionsboken åt sidan för att genast försöka komma på hur den fungerar. Den visade sig vara väldigt logiskt uppbyggd i menyerna, basfunktionerna var mycket enkla att förstå. Skalet känns robust och gediget, inga vassa kanter som känns i fickan. Knappar och "rockern" känns påkostade och sköna. Batteriluckan verkar gedigen med låsningen. Färgskärmen är ett stort plus då kartan blir lättare att läsa.
Bälteshållaren verkade opålitlig till en början, men efter att ha använt handlovsremen som en säkerhetslina i bältet har jag ändrat uppfattning om clipsfästet till bälteshållaren. En smart lösning som fungerar bra, inga problem att ta loss GPS:en med en hand.
Det medföljande programet Mapsource är logiskt och lättarbetat.
Sen till bristerna...
Den är i stort sett omöjlig att hantera med en hand, varför man satt alla knappar längst ner förstår jag inte. Hur man än försöker att vrida tummen ur led så når man inte dom mest använda knapparna.
Det är bara å ta av sig bägge vantarna och frysa...
Åtminståne borde Mark-knappen sitta vid "tummgreppet" så man enkelt kan markera en "plott"
Trycker man på lysknappen får man upp en iriterande justerbar lysknapp över halva skärmen, den måste man godkänna ljusstyrkan på för att få se informationen man egenligen ville se (ljuset i knappar och skärm är i övrigt mycket bra).
Det finns ingen backknapp på sidorna, råkar man bläddra förbi tex kartan så för man trycka runt alla sidor ett varv till.
(Har kommit på att det visst går att backa i menyerna, tryck bara på quitknappen... Ändrat 050430)
Instruktionsbok finns att ladda ner från Garmin.com där kan man oxo se alla fakta.
Kan som avslutning säga att jag i det stora är nöjd med GPS:en. Svenska listpriset på 6500:- är väl högt. Den är så gediget konstruerad att jag nog törs rekomendera beställning från billigare länder utan någon större risk för reklamationsreturer.
Kommer jag på något mer om denna apparat så kompleterar jag senare.
(MYCKET nöjd med denna apparat 050430)
Last edited by Göran on Sat Apr 30, 2005 8:41 pm; edited 1 time in total