Går det gå på topptur med telemarkskidor?

Hej,
Ny här, försökt hitta svaret i tidigare frågor men inte hittat det.
Jag har köpt ett par begagnade telemarkskidor med höga, plaspjäxor. Min fråga är kan jag använda dessa för en organiserad resa till Narvik för topptur eller behöver jag hyra/köpa riktiga topptursskidor?

Alternativt, kan jag byta bindning på telemakskidorna för enklare stigning och så jag kan fixera hälen för utförsåken. Isåfall, vilken bindning rekommenderas?

Har tidigare åkt rel. mycket turskidor, inkl med packning i fjällen med vissa utförslöpor men de norska fjällen är som bekant brantare.

Tack på förhand för hjälp!

Vilka plastpjäxor har du? Har de Tech inserts fram respektive bak?

I riktigt svårt och brant före när det är trångt kan det kännas tryggare med fast häl men det finns åtminstone en telemarkbindning som tillåter hällåsning

Personligen har jag inte låst hälen men det kan vara något jag kommer att överväga om jag köper t ex Meidos bindning.
Mina Rottefella Freeride NTN-bindningar är pålitliga men tunga och utvecklingen av lättare pjäxor och bindningar har gått längre på topptursutrustning. För min egen del så begränsar sannolikt mina telemarkskidors längd också en del.

Om gruppen du skall åka med drar ut dig på knepigheter kanske din utrustning begränsar dig men det gäller förstås också din och gruppens förmågor. Svårt att svara på den frågeställningen åker ni med guide bör du ställa frågan till guiden eller företaget.

Thure

Senast ändrad:
Tjaa, det beror ju helt och hållet på hur bra telemarksåkare du är samt hur branta sluttningarna är.

Har själv gått på topptur med både telemark och klassisk alpin utrustning. Telemarkslaggen används främst på snällare turer, typ upp till röd backe i branthet. Blir det brantare, eller svårare snö, går jag hellre med alpin utrustning då det är roligare på den. Om det däremot är typ blå backe och lössnö är telemark roligare.

/ Stefan

En förutsättning är att du kan åka telemark och att du har erfarenhet av att åka offpist. I mer än 20 år gjorde jag alla mina turer på telemarksskidor, innan de lätta alpinskidornas intåg... Går att åka rejält brant med telisar, som sagt var - det är din förmåga att åka som avgör - inte grejorna...

Att du frågar tyder på att det är en god idé att hyra alpin topptursutrustning…

Börja med att du diskuterar med arrangören. Är du tillräckligt duktig på telemark så torde det också fungera.

Jag tycker själv om fast häl när det är brant och dålig snö. Men det är många som är bättre att åka skidor än vad jag är. De brukar klara av att åka telemark där jag knappt tar mig ner med alpinskidor…

Svaret på frågan i rubriken är ju tveklöst "ja". Telemark och topptur är som hand i handske.

Den verkliga frågan är förstås om just DU är en tillräckligt duktig telemarksåkare för att klara av (och njuta av) DE TURER arrangören planerat, givet dagsförhörhållanden, på den utrustning DU köpt, i det skick DEN är.

Det kan tyvärr inget forum svara på.

Givet samma förutsättningar, lika brant backe, samma snöförhållanden och så vidare behöver du bättre styrka och uthållighet i benen för att kunna åka telemark. Utrustningen är lite "trögare" uppför jämfört med randonne om det är stabila telisgrejer, men nästan lika stabilt och bra utför. Om det är lätt och mjuk telisutrustning krävs det lika lite uppför som med randonne, men betydligt mer teknik och kraft utför. Om snön är dålig, typ bristande skare eller omväxlande mjuk och isig, eller om det är rejält brant är det jobbigare även med stabil telemarkutrustning. När det är bra med telemark är det underbart, när det är bristande skare och man har en halvtung ryggsäck är det ett h-e :cool:

Stort tack för alla svar!
Uppskattas verkligen.
Jag ska kontakta arrangörerna och fråga.

@thureb frågade vilken pjäxa jag har, Scarpa T2 freeride, oklart vilken årsmodell men 3 spännen.
Skidorna är Mira Black Diamond med Rottefella bindning.

Bilagor

• IMG_1862.jpeg
    IMG_1862.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 6
Svaret på frågan i rubriken är ju tveklöst "ja". Telemark och topptur är som hand i handske.

Den verkliga frågan är förstås om just DU är en tillräckligt duktig telemarksåkare för att klara av (och njuta av) DE TURER arrangören planerat, givet dagsförhörhållanden, på den utrustning DU köpt, i det skick DEN är.

Instämmer.
Själv skulle jag inte tveka att gå på topptur med din utrustning. Har själv använt en liknade set (K2 Super Stinx med Rottefella Chili men med Scarpas T1) under flera år.
Idag är det en typiskt randonee-ski (K2 Wayback 88) med G3 Targa Ascent eller ibland ett par med Rottefella Super-Telemark (3-pin rules :)) och Scarpa T2.
Tänk på att det kan bli gannska jobbigt att gå uppför med en vanligt telemarkbindning, även om man kan gå...

En annan aspekt på uppför är skavsår, som kan komma oväntat om man tidigare använt pjäxorna mest i pist. Kan vara klokt att testa uppförsgång ordentligt innan man ger sig iväg på en topptursresa. T ex i konstsnöbacke som stängt för säsongen.
Detta gäller förstås oavsett om det är telemark eller fasthälsbindningar.

Thure

Jag ska testa utrustningen i helgen i Järvsö.

Är nu på jakt efter lämpliga skarjärn/crampons till skidorna.

Någon här som vet vilken modell som är kompatibel med de skidor, råttelfälla bindning jag har? 78 mm bredd.
En annan aspekt på uppför är skavsår, som kan komma oväntat om man tidigare använt pjäxorna mest i pist. Kan vara klokt att testa uppförsgång ordentligt innan man ger sig iväg på en topptursresa. T ex i konstsnöbacke som stängt för säsongen.
Detta gäller förstås oavsett om det är telemark eller fasthälsbindningar.

Thure

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1.7 MB · Visningar: 5
"Tyvärr" vet jag vilken skarjärn passar till denna bindning och jag tror inte att du kommer att hitta dom.
En kille här hemma i Schweiz gorde dom för många år sen "Crazy Telemark Harscheisen" troligen den enda som fanns för vanliga 75mm telemarkbindningar (pin och kabel). För de bindningar som var avsett för topptur G3 Targa Ascent och olika Black Diamond mfl fanns skarjärn men de passar inte till andra bindingnar.

Henning

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
i4lean Går det att göra dagstopptur i närheten av Ramundberget? Skidalpinism 2
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
Avslutad151221 Gå en lavinkurs Skidalpinism 0
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
avslutat 73229 Stora Sarektraversen på 21 timmar Skidalpinism 0
John_T Hur är passformen på Black Diamond pjäxorna? Skidalpinism 5
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
TellyHelly Sarek på hösten Skidalpinism 3
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
515442 Köpa karta Lyngen/Tromsö på plats? Skidalpinism 3
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
Moralkaka Neoprene strumpor på vägen upp? Skidalpinism 1
AndersEnar Skidbestigning på Korsika i Januari Skidalpinism 3
Mats Å Atomfjella på Svalbard Skidalpinism 3
evalena Fjällinfo på eng/franska Skidalpinism 1
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
ECrider Längd på Skidor? Skidalpinism 10
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
dillman Iskalla plastpjäxor på tälttur Skidalpinism 7
Emmma heliskiing på Kebnekaise Skidalpinism 5
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
b_luthman längd på sond? Skidalpinism 2
StoraBerg Strategi på instabil snö? Skidalpinism 1
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
uppkastaren Stighudar på platten? Skidalpinism 22
_Erik_ Åk inte offpist på fel ställe Skidalpinism 6
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6
Maskros444 Funkar randonnébindningar på fetare skidor? Skidalpinism 15
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
mek Tappat isyxa på Vuoinestjåkka i Sarek Skidalpinism 1
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
madir Sugen på offpist i Chamonix? Skidalpinism 1
avslutad120814 på tur med snowboardåkare? Skidalpinism 5
wmthned börja med Randonne, vad tänka på ? Skidalpinism 0
bräd Dakine Heli Pack på nätet Skidalpinism 2
Jonik bredd på stighudar Skidalpinism 1
Britta GF Skidor på Korsika Skidalpinism 2
Skumberg Längd på skidor... Skidalpinism 0
OffPist2000 Stighudar på våren Skidalpinism 2
bennys Randonné på telemark Skidalpinism 4
srpp lim på fel sida stighuden... Skidalpinism 0
jmlove *HJÄLP -det börjar närma sig anmarch, STIGHUDAR PÅ!* Skidalpinism 9
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
Mårten Motvind Elan på topp? Skidalpinism 0
1113 Randonnéutrustning på tur...... Skidalpinism 7
Ehlana Brädan på ryggen Skidalpinism 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg