Galet??

Hej, startar ny tråd om detta, för jag behöver snabba och varierande svar:

Några säger: GAlet!! Ni kommer döden dö! Det kommer bli otrevligt, och på gränsen till livshotande!
Andra säger: Det kommer bli tufft som s**tan, men visst kan det gå, behöver inte vara så farligt!

Vi har alltså fått denna resplan av en agent i Nepal, som jag gick med till ABC 05, och har bokat flyg till Jomsom, åker till Kathmandu nu på fredag.

Tycker ni att vi bör boka om, till ABC? Klarar man ABC på 8-9 dagar utan att dö av utmattning? Vi gjorde den på 12 sist, men då hade vi ganska korta dagar.

Vill helst inte gå den igen, vill gärna upp på Thorung La och runt.

Sidofråga, inet lika viktig: någon som vet hur långt upp de har dragit vägen på östsidan om passet?

dag 1 : flyg Jomsom, trek till Kagbeni
Dag 2: Trek till Muktinath
Dag 3: vila, Dagsturer (upp på passet utan rygga? Vad tror ni)
DAg 4: Thorung La, sova på High Camp, 4900 (de flesta har sagt, sov i Phedi istället, 4200, men det är ju längre promenix, särskilt efter stigningen.. verkar vettigt, dock)
Dag 5: High camp (Phedi) till Manang (3540 m)
DAg 6- Manang till Chame (2670 m)
Dag 7- Chame till Bahundanda
Dag 8 : Till Beshi Sahar

EDIT: Bör tillägga att vi har kanske tio dagar till förfogande, men sen är nog stopp, d.v.s två dfagar att spela på.

Senast ändrad:
Troligtvis en riktigt trist vandring...

Hej!

Att gå upp till 5000 meter på 4 dagar är att utsätta kroppen för något den alldeles säkert inte kommer att tycka om, vilket mycket troligt kommer att göra er vandring inte bara tuff, utan också tråkig och farlig. Min fråga är; Vad vill ni ha ut av vandringen? Skall den vara njutbar, eller är det bara en "prestationsgrej"?

Jag arbetar i Nepal på hög höjd och hör dagligen räddningshelikoptrarna som hämtar människor med höjdsjuka. Att inte acklimatisera sig ordentligt kan innebära döden, vilket ni säkert redan vet.

En del klarar höjd bättre än andra. En del klarar det utmärkt ena gången men inte alls nästa. Det är först efter flertalet vistelser på hög höjd som man kan börja känna sig säker på hur ens kropp fungerar och reagerar. Det är därför omöjligt för någon här på forumet att avgöra om ni kommer att klara turen eller inte, alla reagerar olika på höjd. Jag kan dock helt klart säga att ni tar, enligt ert nuvarande schema, höjd alldeles för snabbt enligt "regelboken".

Ett kulturellt tips när det gäller Nepal är att de inte är "god ton" att säga nej. Detta innebär alltså att om ni har frågat arrangören om det går att göra den här turen på 8 dagar så kommer de mycket troligt att säga ja, även om de inte tycker att det är en bra idé. Allt för att göra kunden nöjd.

Jag har själv inte gått just den här sträckan men har mailat min kollega i Nepal för att få en "2nd opinion" om just den här turen. Hör av mig så snart jag har fått svar!

Nepal är ett fantastiskt land! Hoppas att ni får en riktigt härlig vandring, vart det än bär...

Var rädda om er!
/Christina

Tusen tack, är mycket tacksam för all info om detta.
Ska även diskutera detta allvarligt med firman när vi landar på lördag.
Som jag sa, så kan vi lägga in ytterligare en dag för acklimatisation på uppvägen, detta förutsatt att planet lufter som planerat från Pokhara.
Gör det inte det, planerar vi om ändå.

Någon rekommenderade Diamox i vårt fall, som förebyggande.
Verkar bra, även om det går enligt planen.

Detta är alltså inte en fråga om prestation (jo, litelite kanske), men mest för att vi vill upp i bergen (UPP i dom) och helst inte gå till Annapurna sanctuary, efter jag gick den 05, dels för att den vägen förmodligen är ganska blöt så här års.

Kommer vi upp till Jomsom som vi ska planerar vi alltså dagsturer rätt högt upp under vilodagen (dagarna) för att sedan sova lägre.

Tar det stopp, får vi väl gå tillbaka, antar jag.
Vår guide är nog väldigt duktigt på att avgöra om vi kan fortsätta eller ej, en mycket meriterad man. Sirdar på klätterxpedtioner i vanliga, går normalt inte trek.
HAr bestigt både Annpurna I, everest, manaslu..

Jag litar fullt på honom.

Däremot är det mycket intressant, det du säger om att det kulturellt sett inte är bra att säga "Nej".

Det kan förklara en hel del om en firma som jag annars litar fullt och fast på.

Ska ställa dom mot väggen med detta på lördag.

EDIT: Förresten så var det dom som föreslog 8 dagar, jag hade inte bett om den korta färdplanen.

Mvh,

Johan

Hej Johan,

Har precis fått svar från min Nepalesiska kollega! Det verkar visserligen som om din kontakt nere i Nepal har god erfarenhet med tanke på vad han har gjort tidigare. Det kan dock säkert vara av intresse att höra ytterligare en nepalesisk guides uttalande om turen. Min kollega och gode vän Saran har jobbat som höghöjdsguide i området i över 10 år. Detta är hans kommentar om din tur;

The gain of elevation is too much 5416m within 4 days. It is suicide. Remember how long it took us to reach Renjola (1000m climb) even though we were so well acclimatised. This is 1600m climb!!! From 3800m to 5416m. If you intend to do the Pass clockwise, I would take up tents and sleep one night at around 4800m. There is a nice little open place with lots of rocks but no water ( you need to carry some water from about 400m below the camping spot). Even the walk from High camp to Manang is quite long but do able . Manang to Chame will take 9 hrs approx. Also Chame to Bahun Danda will take atleast 13 to 14 hours. Is it some sort of marathon or intensive fitness program?

Other wise if you don't have time I would do the Circuit this way.

1. Drive to Bhulbule and trek to Gnadi. (1 1/2 hr walk)
2. Trek to Jagat ( 7 hrs)
3. Trek to Dharapani (7 hrs to 7 1/2 hrs)
5. Trek to Chame (6-6 1/2 hrs)
6. Trek to Pisang (6 hrs)
7. Trek to Manang (6 hrs)
8. Trek to Yak kharka (4 hrs)
9. Trek to High Camp (6 hrs)
10. Trek to Muktinath via Thrungla (6 to 7 hrs)
11. Trek to Jomsom (5 1/2 to 6 hrs)

The hours of walking is evenly broken down. We walk an average of 15 to 18 kms before the pass and 21 kms from Muktinath to Jomsom.
We have motorable road upto Dharapani (only small vehicle 4 wheel drive)
Honestly this guy's itinirary won't work and there is a high chance that he will have to abondon the trek before the Pass. People do it clockwise but then they walk from Tatopani (1080m) so they get a lot of time to acclimatise.

Talk to you again soon
Saran

Hoppas att detta kan vara till någon nytta.

Önskar dig en härlig semester i Nepal!
/Christina

åh tusan...det ver nog det mest negativa svaret hittills, och det mest nedtryckande..
jag antar att vi får ta ett allvarligt snack med grabbarna på lördag..

Skriver ut denna konversationen (ditt svar från killen du känner) och visar dom..
tråkigt att man inte verkar kunna lita på en byrå man har anlitat (och betalt redan)

Tusen tack..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg