Galdöpiggen

Hej

Funderar på att knalla upp på Galdöpiggen i sommar. Jag har hört att man kan köra bil en bra bit upp och sen är det någon-några timmars vandring upp på toppen. Är det någon som vet om det stämmer?

Om det är så tycker jag att det verkar lite trist att bara gå upp och ner. Därför undrar jag om någon kan rekomendera någon fin 2-4 dagars tur i samband med ett besök till toppen.

jepp det stämmer bra. Åkte upp dit för några år sen och sprang upp den sista biten i shorts och löparskor. Funkade fint men kanske inte nått att rekommendera. Blev interjuvade om fjällsäkerhet av NRK på vägen ner =)

Galdhøpiggen

Det är två standardruter upp på Galdhøpiggen. Den kortaste går från Juvasshytta, som ligger över 2000m. Bilväg ända fram (där det också är sommarskidåkning med skiduthyrning, lite tråkig backe men kul att åka i shorts!). Där måste man gå i replag för att Styggebreen har sprickor. Den andra ruten går från Spiterstulen, och därifrån tror jag att det bara är att knalla upp.

Från Spiterstulen (som man också kör bil till) kan man också gå upp på Glittertind, som av och till är högre än Galdhøpiggen!

Galdhöpiggen i all ära, men jag rekommenderar Glittertind. Toppen är snöklädd och helt oskyddad, så man bör iaktta försiktighet vid dåligt väder. Men utsikten är helt otrolig! Från Galdhöpiggen ser man mest de omgivande bergen, och det är ju inte fel, men det kan inte jämföra sig med Glittertind. Glöm inte att ta med Norgekartan till toppen, man kan urskilja de flesta fjällområdena i närheten. Dessutom är Glittertind högre, om man räknar med glaciären.

Båda topparna nås förresten från Spiterstulen, så vid bra väder kan man gott och väl ta båda topparna på en helg. Jobbigare än så är det inte.

Snön då?

Hur är det med snön nu i maj i Jotunheimen? Jag funderar på en vandring på kristihimmelfärdshelgen. Fungerar det? Jag vill inte ha snöskor och skidor utan bara vandra som vanligt.

Kalle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
maths galdöpiggen Fjällvandring 13
Edström Galdöpiggen Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg