Galdhöpiggpromenad

Hej
Jag söker information om snöläget vid Spiterstulen och Galdhöpiggen dvs. om det är några problem att knalla upp på Galdhöpiggen om någon vecka.
Hälsningar jan

Hej
Jag tänkte berätta lite om vårt besök på Spiterstulen/Galdhöpiggen vecka 28. Jag fick perfekt information om snösituationen via mail. Det var relativt mycket snö, men inget hinder annat än att kängor och snölås i byxorna rekommenderades.
Kl 21:00 har breeguiderna en mycket trevlig information i samlingssalen i hotellet. Den får ni inte missa. Dom har en lite mer avancerad tur med breevandring och lätt klättring som är att rekommendera
Vandringen påminner mycket om västra leden på Keb, inga svårigheter men ganska mycket uppför. Det var inga problem att hitta vatten eller fikaplatser. Kängorna (Scandinavian!)är en fördel för det är långa snöfält där det är lättare att sparka in i snön än att gå och halka med mjukare skor. Det är väl markerat men karta/kompass är alltid säkrast då ett snöfall med tio meters sikt drabbade oss vid Svellnose.
Väl uppe på toppen blir man väl lite beklämd då 5 av tio personer i toppstugan satt och fepplade med sina mobiler och 3 man höll på med en dator.
Nio av tio går upp från Juvasshyttan vilket är betydligt lättare = mindre höjdmeter. En Norsk familj med en sexåring var uppe samtidigt som vi. Han klarade att gå upp men mamma fick hjälpa honom på med överdragsbyxorna när dom skulle ned.
Det tog 5 timmar upp och 4 timmar ned i lugnt tempo med pauser för beundran av utsikten.
Spiterstulen är en perfekt utgångspunkt för dagsturer med boende antingen i hotellet/hytterne eller tält.
Dessutom träffar man ju en massa trevliga norrmän/skor!
Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg