Hejsan! Jag var i Peru/Bolivia o Equador för drygt ett år sedan i och kan rekommendera att åka dit. Fick ett mkt gott intryck av Peru o vill gärna se mer av Bolivia.
Machu Picchu var för mig en av höjdpunkterna och jag fixa turen från Cuzco, vars omnejd är värd ett par dagar i sig (ex. Sachsywoman). Jag gjorde "The djungle track" vilket är bakvägen t MP där vi blev bussade upp till ett bergspass o sen cykla ner från 4000 m o sen vandra resten i kuperad terräng, den tar 3 eller 4 dagar. Allt i en liten grupp på 8 pers o med få andra människor på leden, och med en mkt bra guide som gärna berättade om djur, natur, kultur o historia. Han var själv av indian ursprung o talade Quecha (stavning?) och guidade oss även på MP vilket var mkt givande. Jag stannade en extra dag i MP för att ha tid att gå t the sun gate o upp på de närbelägna bergen o utsikten är fantastisk + att jag själv ville gå runt på egen hand. MP har regnperiod under våran vinter o då är det mindre bra att se MP eftersom det blir halt i alla branta stentrappor. Våran sommar är högsäsong o mest folk där. Från MP tog jag tåget tillbaka t Olliantambo.
Flyget till Galapagos fixa jag via nätet i Sverige o jag flög från Guayaquil t Santa Cruz (huvudön) o därifrån gick jag runt å "dealade" för att få bra priser på dagsturer, kostar ca. 100-150 dollar beroende på hur långt bort turen går, men det billigaste var att boka alla turer på en gång, men då måste man veta vad man vill besöka och vissa öar besöks bara vissa dagar i veckan. Jag var på Floreana, Isabella o St. Bartolome o alla har sina intresanta upplevelser. Mkt djurliv både på land o i vatten. Rekommenderara att vandra omkring på Sant Cruz också, men avstå langusterna från grillen på main street på kvällen.....dom är inte färska. Om du vill till de öar som ligger längre bort från Santa Cruz måste du boka en 7 el 8 dagars tur. Om du har lite extra tid o vill vänta in en restplats på en av dessa båtar så kan du boka dessa turer på plats o på det viset komma billigt undan, men vill du vara på säkra sidan så boka någon månad innan.
Have a good one
/Andreas