Gäller flerlagersprincipen bara övre kroppen?

Det finns några tillfällen då jag tänker på flerlagersprincipen för underkroppen och det är vid flugfiske i kallt vatten. Man är då ofta rätt stillastående i kallt vatten (tänk sydkusten i januari eller en iskall fjälljokk). Då kan det hända att jag innerst har ett par tunna syntetkallingar, ett par ullfrotté utanpå dessa och sedan ett par microfleecebyxor (egentligen en micorfleeceoverall), följt av vadarbyxor.
Andra tillfällen är utförsåkning/snowboard när det börjar närma sig -15-20 grader. Fartvind och att man är rätt stillastående/sittande i liftar gör att jag inte klarar mig med bara ett par långkallingar. För skidor på tur så kan det också behövas om det blir riktigt kallt.

Sommartid har jag dock i princip aldrig långkallingar (förutom vid fiske). Sen gäller anpassning med lager beroende på hur kallt det är.

Precis som Polarnatt skriver i sitt inlägg så bör man skilja på mellanlager och förstärkningsplagg. För mig är det i princip alltid för varm att ha underställ+tröja+jacka, ännu värre om jag skulle ha motsvarande på benen. Detta under förutsättning att jag rör mig. Istället använder jag överdragskläder då jag stannar. Så i stället för att ta av mig jackan, på med tröjan och jackan igen så drar jag t.ex. en dunjacka över allting vilket gör att jag även slipper en omständlig avklädningsprocess. Jag har ett par byxor med tunn syntetfyllning och hellånga dragkjedjor som jag använder till detta på riktigt kalla dagar.

Det beror ju som tidigare nämnts även vilken aktivitet man ägnar sig åt. Första året i skidbacken efter att jag bytt från hederliga skidbyxor till skalbrallor, frös jag en hel del i Ramundbergets liftar. Det jag vill tillägga till tråden är att det finns syntetbyxor gjorda för skidåkning då de slutar precis norr om pjäxkanten, har ett par sådana från Everest som fungerar perfekt, finns även dyrare från Peak och Haglöfs har jag sett. Värmer bra och knölar inte mellan skenben och pjäxa. Är det riktigt kallt kör jag underställ+ nämnda syntetbyxor+ microfleece+ ytterskal. Fungerar ypperligt i a f vid piståkning med kalla liftturer.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg