Det finns några tillfällen då jag tänker på flerlagersprincipen för underkroppen och det är vid flugfiske i kallt vatten. Man är då ofta rätt stillastående i kallt vatten (tänk sydkusten i januari eller en iskall fjälljokk). Då kan det hända att jag innerst har ett par tunna syntetkallingar, ett par ullfrotté utanpå dessa och sedan ett par microfleecebyxor (egentligen en micorfleeceoverall), följt av vadarbyxor.
Andra tillfällen är utförsåkning/snowboard när det börjar närma sig -15-20 grader. Fartvind och att man är rätt stillastående/sittande i liftar gör att jag inte klarar mig med bara ett par långkallingar. För skidor på tur så kan det också behövas om det blir riktigt kallt.
Sommartid har jag dock i princip aldrig långkallingar (förutom vid fiske). Sen gäller anpassning med lager beroende på hur kallt det är.
Andra tillfällen är utförsåkning/snowboard när det börjar närma sig -15-20 grader. Fartvind och att man är rätt stillastående/sittande i liftar gör att jag inte klarar mig med bara ett par långkallingar. För skidor på tur så kan det också behövas om det blir riktigt kallt.
Sommartid har jag dock i princip aldrig långkallingar (förutom vid fiske). Sen gäller anpassning med lager beroende på hur kallt det är.