Gäddspö

Jag tänkte skaffa mig ett nytt gäddspö och lurar lite på längd och kastvikt.
Multirulle gäller och jag vill kunna kasta stora wobblers, ett spö som är 11 fot och kastar runt 40-80 gram, verkar det vettigt?
Få kastwobbler verkar ju vara tyngre är så och vill man kasta tunga jerkbaits så får det bli ett till spö såklart till våren.
Vad tycker ni är den ultimata gäddpåken?
Någon som har erfarenhet av tex. Sjösländan SS11 30-80?
Har också kikat på LOOPs 11 fotare 30-130 gram och Shimano Technium 10 fot -100 gram.
Kan ett spö som tar 100-130 gram verkligen hantera en 40 grams wobbler?

blablabla
Mitt nuvarande tar upp till 40 gram.

/JL

Ett spö som tar uppåt 100-130g kan nog bli ganska trist att fiska gädda med. Alldeles för styvt för min smak i alla fall.

UT - Ultra tufft

Bussman; sa:
Kör UL istället, rockar fett ;)

Aahh.
Du menar att jag ska knyta på en stor Zalt och hoppas att mitt UL spö håller och orkar hiva iväg den anständigt långt?

Mja. Har ett UL men nu är det tyngre grejor på gång.
Runt 70-80 gram ska den klara, kör gärna jerkbaitspö för dom allra tyngsta + feta jiggar.
UL är klart charmigt men nu är det hårdrock som gäller.

Pike. All other fish are just bait.
Gäddfiske är attityd.

/JL

Re: UT - Ultra tufft

Lorre2; sa:
Aahh.
Du menar att jag ska knyta på en stor Zalt och hoppas att mitt UL spö håller och orkar hiva iväg den anständigt långt?

Mja. Har ett UL men nu är det tyngre grejor på gång.
Runt 70-80 gram ska den klara, kör gärna jerkbaitspö för dom allra tyngsta + feta jiggar.
UL är klart charmigt men nu är det hårdrock som gäller.

Pike. All other fish are just bait.
Gäddfiske är attityd.
/JL

Nä, jag menar att du ska skippa wobblerna ;)

Förstår precis hur du menar, personligen tycker jag dock att känslan saknas i fisket du beskriver, men det är ju jag.

Gädda ska UL:as eller metas i min mening.

Re: Re: UT - Ultra tufft

Bussman; sa:
Nä, jag menar att du ska skippa wobblerna ;)

Förstår precis hur du menar, personligen tycker jag dock att känslan saknas i fisket du beskriver, men det är ju jag.

Gädda ska UL:as eller metas i min mening.

Nja, jag kör gärna med wobblers (som f.ö är kul att tillverka själv) men vill nog inte ha längre än 9´ och för max 50 g. Annars blir det väl som att veva hem dykarsjuka torskar på pilk.
Fast va f-n vet jag som aldrig fått större gädda än 6,5 kg...

/K

Sjösländan HM..

står det på min gäddpåk. Längden är 11 fot och den rekomenderade kastvikten är 20-80 gram.
Jag använder en Ambassadeur 6500 Rocket på detta spö.

Med 45-80 gram i kastvikt så är det ett jättetrevligt spö att kasta med.Mycket bra kastlängder och precision. Det är bara stora wobblers som andvänds till det här spöt.
Under 35 gram i betesvikt är det inte roligt alls att kasta med det.
Jag tycker även"drillningskänslan"är bland det bästa jag stött på.

Mitt spö har jag haft i 4 år och fiskat flitigt med från både båt och land så det har fått en del smällar utan att gå sönder.
Jag är helnöjd med mitt spö!

//Göran

Gäddspö/fiske

Har fiskat mkt. gädda genom åren. Dock har de flesta fiskarna varit av kalibern -5 kg. Har lyckats landa ett fåtal på 5-10 kilo. Förklaringen ligger bl. a att jag nästan uteslutande fiskat i näringsfattiga små sjöar, många "myrsjöar" och bäckar har avverkats. Har nästan bara fiskat m. ett 7 el. 8 fots spö som passar 5-30 grams- (har jag för mig) drag. Stundtals dock i klenaste laget, men m tanke på var jag oftast fiskar känner jag inget större behov av ett styvare & längre spö.

Har nästan alltid fiskat gädda på spinnare, emellanåt m någon wobbler. Funkar äv. utmärkt m. jigg, nackdelen är att livslängden på jiggen blir mkt. kort (100-tals sylvassa tänder har sin funktion )

Dessutom fiskar jag sällan fr. båt och går ofta ett antal km i skogsterräng, varför ett långt spö bara skulle kännas klumpigt.

I vilken typ av vatten fiskar du, fr. båt etc ?

Som jag ser det tycker jag inte det finns ngt. behov av att fiska gädda m "100_> gram-spön", såvida du inte utestlutande landar fisk på + 6-7 kg, men knappast ändå. Du vill ju fortfarande ha kvar känslan i spöet, när du har fisk på kroken. Dessutom uppför sig gäddan inte som ex. laxen efter att den "krokats", visst kan den göra enorma ryck, men den är knappast energisk på kroken, om jag uttrycker mig så .

Fiska på, fisken i våra vatten är en ovärderlig tillgång, i inlandet uppåt landet och i fjällen nästintill 100% skonad fr. gifter. I det stora hela är också fisk en mkt. nyttig föda.

//

Gäddafiske

Glömde dock påpeka att gäddan och en del andra insjöfiskar som abborren, brukar kunna innehålla en del kvicksliver, till viss del då beroende på var i landet. Men om jag inte minns fel så brukas det i folkmun, ej rekommenderas att gravida kvinnor äter gädda el. dyl. i någon större utsräckning. Har jag fel ang. det ? Är det kanske nivåer som var icke hälsofrämjande för 10 år sedan ??

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg