Gå stavar (kebnekaise)?

avslutad210712

Gäst
Stavar eller inte - ärligt talat är det en icke-fråga om man testat med eller utan. Preecis allt utom att gå i snår är lättare med stavar

Och du jobbar på Black Diamond eller ;) Jag som inte tycker att stavar rockar, fast jag provat under 8 dagars vandring, håller inte med. Lura nu inte nya vandrare att tro att stavar är ett måste för det är det absolut inte.

Stavar eller inte - ärligt talat är det en icke-fråga om man testat med eller utan. Preecis allt utom att gå i snår är lättare med stavar

Och du jobbar på Black Diamond eller ;) Jag som inte tycker att stavar rockar, fast jag provat under 8 dagars vandring, håller inte med. Lura nu inte nya vandrare att tro att stavar är ett måste för det är det absolut inte.

Vem lurar vem? Det är kanske du som luras då du säger att man inte behöver stavar, avslutad210712 skrev inte att man MÄSTE ha stavar, han skrev bara att HAN tycker att det är lättare att gå med dom i allt utom snårskog.

Jag säger att det är lättare att gå om man har extra stöd (stav/stavar) MEN även om det är lättare så är det individuellt om man trivs med det, dom kan kännas ivägen vid vissa tillfällen så alla gillar inte stavar helt enkelt.
Om du inte gillar stavar så tala om varför istället för att hänga upp dig på vad andra (som gillar dom) skriver,

Ja, jag har gått runt i skog och mark och även i vardagen utan stavar i hela mitt liv. Visst kanske det finns lägen då de är bra som stöd men mig störde det mer än var till någon hjälp. Nog får jag väl tycka att det är onödigt att pracka på nybörjare stavar *också*, förutom allt annat som ska införskaffas. Jag har som skrivet numer en lång hopfällbar vadarstav i ryggsäcken och går utan hjälp. Då kan jag fippla med GPS, kamera och nötter/färdkost utan meck.

Vem lurar vem? Det är kanske du som luras då du säger att man inte behöver stavar, avslutad210712 skrev inte att man MÄSTE ha stavar, han skrev bara att HAN tycker att det är lättare att gå med dom i allt utom snårskog.

Jag säger att det är lättare att gå om man har extra stöd (stav/stavar) MEN även om det är lättare så är det individuellt om man trivs med det, dom kan kännas ivägen vid vissa tillfällen så alla gillar inte stavar helt enkelt.
Om du inte gillar stavar så tala om varför istället för att hänga upp dig på vad andra (som gillar dom) skriver,

Stavar är nästan alltid bäst

Jag fick av en händelse släpa på två stavar (mot en tidigare) vid en Sarekvandring -96. För min del skulle jag aldrig drömma om att återgå till en stav eller ingen alls efter detta.
I varje fall har jag fått göra ett tjugotal toppturer i området mellan Keb o Abisko och alltid med stavar två stavar sedan -96.
Jag föll alltid någon gång i riktigt brant terräng innan -96 men har klarat mig sedan dess (och det kan inte vara "bara en händelse")
I vissa branter med stark skrågång kan det vara störande med två stavar och då har jag "lagt" undan den ena.

//Björne

Även min erfarenhet är positiv. Jag har ett par Exped stavar som blir små när man fäller ihop dem så det är inga problem att spänna dom på ryggan när man går i terräng där de inte passar, vilket är sällsynt.

Där stavar funkar bra:
På normal vandring där man kan skjuta på uppför och ta emot nedför (skonar knän bra). I stenskravel och vid vad där man kan hålla balansen. På snöfält för bättre grepp. Som ändstång för torklina från tältet. Sätter man en gänga i toppen funkar dem som enbensstativ till kameran också.

Där det funkar mindre bra (dvs ta på ryggan):
I snårig terräng där de lätt fastnar. I riktigt brant terräng där man måste använda händerna (scrambling, klättring)

Det krävs lite vana för att få in rytmen med stavar, för mig tog det ett par vandringar innan det satt i ryggmärgen men numer känns dem som ett par extra ben.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg