Gå med snöskor. Hur snabbt?

Det där var precis något som jag skulle kunna tänka mig att göra.
Han har inte gjort någon reseberättelse eller liknande som finns att läsa någonstans?
Han kompis har skrivit en artikel här på utsidan!
http://www.utsidan.se/cldoc/vintervandring_1234.htm
Jag har flera gånger mött snöskovandrare som gått mellan stugor. Det verkar funka.
Snöskovandrarna är nästan bara utlänningar som säger att de vill uppleva vinterfjällen, trots att de inte kan åka skidor . Svenskar verkar antingen kunna åka skidor, eller så avstår de vinterturerna. Lite tråkigt tycker jag.

Klart att du ska åka skidor! Snöskor är (utom möjligen i vissa speciella situationer) Djävulens påfund!

Fattar jag dig rätt att du åkt Vasaloppet? I så fall förstår jag inte över huvud taget varför du tvekar.

Klart att du ska åka skidor! Snöskor är (utom möjligen i vissa speciella situationer) Djävulens påfund!

Fattar jag dig rätt att du åkt Vasaloppet? I så fall förstår jag inte över huvud taget varför du tvekar.

Om du åkt Vasaloppet, varför inte skida hela sträckan Abisko till Nikkalouka i ett sträck? Hade varit en spännande utmaning.

Silvertejp funkar utmärkt som stighudar för oss som inte är så vana skidåkare och inte förlorar så mycket fart på det. Testades sist på keb.

Jag planerar att gå med snöskor mellan Nikkaloukta & Abisko någon gång i början av 2011. Tänkte sova i stugorna utmed Kungsleden. Jag undrar vilken hastighet ni håller när ni går med snöskor?

MVH
zzeezz

Det beror väll på snöförhållandena. Är det hårdpackat så kan du ju gå på som en raket bara du är tränad. Är det en halv meter nysnö så kommer det att bli FRUKTANSVÄRT....Är det mycket nysnö så är det nog behagligare med skidor tror jag även om man är en medioker skidåkare.
Har själv gått mycket med snöskor men mest därför att jag är en usel skidåkare.

Två åsikter av mig:
1. I brantare skogsterräng så är snöskor betydligt bättre en skidor tycker jag....
2. I nedförsbackar så är skidor av enkla orsaker att föredra. Man sparar otroligt mycket energi på att kunna glida 2-3 km på skidor i lätt nedförsbacke en att tvingas tjava med snöskor.
Detta är ett en klar nackdel när man går med snöskor...

Inte riktigt samma sak

Att åka Vasaloppet i preparerade spår misstänker jag är betydligt lättare än att åka denna sträcka ospårat.
Jag har iofs gått sträckan nonstop med lätt packning på 28;5h.
Om du åkt Vasaloppet, varför inte skida hela sträckan Abisko till Nikkalouka i ett sträck? Hade varit en spännande utmaning.

Mina erfarenheter

Jag gick med snöskor och packning på runt 30 kilo under en dryg veckolång tur i Sarek förra året från Sourva via några dalgångar till Kvikkjokk. Min kompis hade skidor och pulka. Enda anledningen till mitt val var att jag inte ville lägga ut mängder med pengar på skidutrustning. Då var snöskor ett betydligt mer ekonomiskt val. Men samtidigt en chansning eftersom vi liksom du inte visste riktigt vad vi skulle förvänta oss.

Jag tycker snöskor var en mycket trevlig upplevelse; uppför var jag kvikkare än min kompis medan min kompis givetvis var kvikkare nerför. När det var platt höll vi mer eller mindre samma hastighet. Det är svårt att ge någon medelhastighet eftersom det beror så mycket på förhållandena men jag tror att vi rörde oss mellan 10 och 20 km varje dag.

Det enda negativa jag upptäckte var att jag hade ett annat steg än när jag går vanligt och trampdynan tog en hel del stryk, dvs fötterna var rätt onda när jag kom fram till Kvikkjokk.

Men jag kan absolut tänka mig att gå med snöskor igen. Det var kul!

Dennis

Nybörjare

Förrutom träningen till Vasaloppet och själva Vasaloppet så är jag en nybörjare på allt vad skidor heter. Turskidor har jag aldrig åkt.
Skridskoremmar och silvertejp är säkert bra men kanske inte just för mig ännu.

MVH
zzeezz

nu har du fått bättre svar redan, men det ska gå...
mötte ett (tyskt?) par i keb vid månadsskiftet feb/mars för nåt år sen, som hade gått på snöskor från abisko. ganska säker på att dom bodde i stugor, och dom verkade vara nöjda iaf...

sen är jag övertygad om att du fixat det på turskidor om du åkt vasaloppet.. Det är inte så stor skillnad på skidorna, bara lite bredare, med stålkant. men nåt fall kan man ju få räkna med.. =)

Skidor

Jag har läst sidan i flera år men aldrig skrivit nåt förrän nu.
Snöskor: nej nej nej
Du ska åka med dina skidor som du åkte vasaloppet med. Se bara till att ha damasker om det blir lössnö eller genomslag. Blir det brant som faen tar du av dig skidorna och går på spåret, samma nerför.
Jag har åkt från Katterat till Ritsem med lätt packning och löparskidor det gick skitbra.

Nu verkar han visserligen ganska inställd på att gå med snöskor men trots detta så tar i stort sett varje inlägg upp det positiva med att åka skidor. Något han inte alls frågade om.

Några i tråden har ju uppenbarligen gått en del med snöskor och det gick bra så varför inte göra ett försök? Har alla som kommenterar ens provat gå en längre tur med snöskor? Jag har det inte, och avstår då att kommentera om det är en bra eller dålig idé. Tycker dock det verkar roligt och jag kommer nog själv att planera in en längre snöskotur framöver.

Snöskor = lätt packning på ryggen, ska du ha tyngre packning då behöver du pulka.

Skidor = här funkar tung packning utan pulka, men det är bekvämare och lättare att använda pulka.

Tycker att det bara finns fördelar med pulka, men visst finns det några nackdelar också...

Jag hade valt skidor och pulka, en oslagbar combo! :)

Mvh troswe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg