Det jag pratar om är i sydöstra ändan av sjön, ja. Och jag har en bild på mina bara fötter i vattnet med byxorna uprullade över knäna, och jag har inget minne av att byxorna blev blöta, så midjedjupt var det inte då:
Visa bilaga 13800
Det blev djupare än så mot slutet av vadet, men inte mer än knädjupt. Och som på bilden, fin botten, kände inte att jag behövde ta på mig skor eller så för att skydda fötterna, utan fick ett fint fotbad istället.
Den bästa orienteringsbild jag har är:
Visa bilaga 13801
Men den säger ju inte så mycket mer än att det är en liten bit från utloppet, men inte om det är 50 eller 250 meter.
Jag minns inget om någon förfallen kåta, men i Google Earth ser en tydlig stig från samebyn ut i vattnet, det är troligtvis det optimala stället att gå över. Eftersom det (då och där) inte var någon dramatik inblandad så är det inget vad som har etsat sig fast i mitt minne, så det här är nog ungefär så långt jag kommer ihåg.
OK, det där verkade ju inte så farligt, men att döma av vissa andra inlägg här på utsidan verkar det likväl kunna vara midjedjupt och ända uppått armhålorna. Vad gör man då?