Hejsan,
Att kängorna passar och bekväma är tveklöst nummer 1. Har själv ett par Meindl Island och är mycket nöjd med dom. Finns väl iofs en risk att de visar sig vara lite väl låga i skaftet när du pulsar fram i snön, men det beror ju på vilka byxor du skaffar....vissa går att spänna åt med en rem eller liknande nertill. Ryggsäcken har jag aldrig provat, men sitter den bra borde det ju vara lugnt.
Klimatmässigt är det viss skillnad mellan Jämtlandsfjällen och Kebnekaise. Kollar man in medelvärdet för Juni (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/normal-medeltemperatur-for-juni-1.3989) är det ungefär 4 grader varma i Jämtlandsfjällen jämfört med Keb.
Men i år har det varit en ovanligt snöfattig vinter i Jämtland medan det varit tvärtom uppe i norra Lappland, så det är för tillfället mycket stor skillnad på mängden snö som ligger kvar. Framför allt i den östra delen av Jämtlandsfjällen runt Vålådalen är det nog i princip redan möjligt att vandra även om det givetvis lär vara tokblött..
/ Stefan
Tack för länken. Nu är allt spikat så jag kan bara hoppas på bra väder, jag får helt enkelt gilla läget och bita ihop.
Det känns tryggt med ett par Meindl Island, och mina sitter bra. Har däremot inte börjat gå in i dom ännu så det är prio. Hade lite övning i helgen med att sätta upp tältet, det var ganska blåsigt så det var perfekt.
Allt gott,
Linus