Funkar Sarek i mitten av juli?

Tacksam för hjälp!

Jag har tänkt följande i mitten av juli:
Aktse- Skårki (via norr om Skierfe)-Smaila-Skårki-Nammatj-Aktse.
Är detta möjligt med tanke på vattennivån då?

Har vandrat 7 gånger tidigare, aldrig i Sarek, bott i tält senaste gången. Min vän har aldrig fjällvandrat, men är i ok form.

Har läst Sarek - Turbeskrivningar av Grundsten, för denna sträckning.

/Anna

Att tänka på, särskilt som ni funderar på att vandra nere i Rapadalen på vägen tillbaka från Smaila, är att myggen är som mest talrika just första delen av juli.

Finns det någon tydlig period mellan snön och myggen som går att utnyttja?

I flackare områden i fjällvärlden än Sarek kan detta gå mycket bra, och man får då räkna med en del förflyttningar på snöfält. I Sarek är det däremot svårare, eftersom vattennivåerna är höga och jokkarna är fler och mer svårvadade.

Jag har gått i Sarek efter midsommar några gånger, och två av gångerna gick det väldigt bra sista veckan av juni. Inga stora vattenproblem de åren. Inga stora myggmängder heller. Men vissa år ser snösmältningen ut på annat sätt.

Andra sätt att undvika mygg är att gå på högre nivåer och på kargare mark. Det är också en god idé att beställa kyligt väder, då blir myggen orkeslösa. SMHI borde ha en sådan service, fast det har de inte än.

Finns det någon tydlig period mellan snön och myggen som går att utnyttja?

Veckan efter midsommar är som regel myggfri på högfjället. Nere i lägre terräng, som till exempel i Rapadalen, kan myggen emellertid redan ha kommit igång. Prickar man dessutom in premiärmyggkläckningen kan det bli riktigt besvärligt. Myggen är då extra aggressiva. Jag har varit med om att behöva söka skydd inne i tältet (vid västra stranden av Virijaure) veckan efter midsommar på grund av alltför intensiva mygg. Myggorna smattrade så pass på tältduken att det hade varit lätt att missta ljudet för regndroppar. Dagen efter flydde jag upp mot gränsen till Norge. Det var helt enkelt outhärdligt. Det bör tilläggas att jag är född och uppvuxen i Västerbotten och att jag är van vid mygg, men detta var något extraordinärt som jag aldrig tidigare upplevt; inte ens på hjortonmyrarna i inlandet.

Men det är stora lokala variationer. Förra året mötte tillbringade jag första veckan i juli i Kebnekaisefjällen utan att stöta på ett enda mygg. I bastun på Kebnekaise fjällstation kom jag sedan i samspråk med en äldre herre som vandrat Kungsleden från Kvikkjokk. Han kunde berätta att då han stigit av bussen i Kvikkjokk veckan innan var myggplågan så intensiv att getterna i byn skrek av smärta. Vandringen mellan Kvikkjokk och Aktse hade sedan blivit ett mindre helvete.

Jag har tänkt följande i mitten av juli:
Aktse- Skårki (via norr om Skierfe)-Smaila-Skårki-Nammatj-Aktse.

Har ni hunnit fundera på hur ni ska passera sluttningen söder om Gierdogiesjtjåhkkå? Den väg Grundsten beskriver innehåller en kilometerlång sträcka med stora stenblock som man måste gå runt. Om det regnar och är halt är den sträckan säkert obehaglig. Slänten är dessutom brant. Utsikten ner mot Nammásj och Rapadalen är dock fantastisk och nervkittlande.

En del Utsidingar har gått något högre upp, en knapp kilometer söder om Gierdogiesjtjåhkkå 1342, på ca 1240 meters höjd som mest. Jag har inte gått där själv, men är intresserad av att höra erfarenheter om den passagen. Det lär vara okomplicerad blockmark.

tack för hjälpen allihop!
då satsar vi på mitten-slutet av juli.
Angående blockmarken söder om Gierdogiesjtjhåkkå - ja, det står att det är en jobbig sträcka, så vi kanske går på 1240 meters höjd istället - det får vädergudarna avgöra. Ska försöka ge dig lite info om hur det var sedan isåfall.

Tjing!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
morgy Funkar mobiltelefon i Hoiganvagge Fjällvandring 6
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
torbjorn_liljedahl DNT - Funkar det bra med de obemannade stugorna? Fjällvandring 5
xtrem Funkar det med hängmatta? Fjällvandring 4
chuck_p Funkar Kebne i mitten på september? Fjällvandring 4
Dixi Funkar teleskopstavar vid tung belastning? Fjällvandring 9
Rodluvan Att svära funkar inte... Fjällvandring 32
arvidekengard Funkar det med Jojoleden i mitten av juli? Fjällvandring 1
DavidGustafsson Sarek, planering. Tips & Råd? Fjällvandring 22
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 16
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg