Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning)

Ingen höjd i 12:eek:rna

I min Garmin 12CX (som visserligen utgått) finns inte höjden när man sparar trackfilen på datorn. Jag antar att förhållandet är detsamma med övriga Garmin som har några år på nacken sedan de konstruerades (12, 12XL, II Plus)
Det finns tydligen de som köper 12:an och 12XL för annars skulle de väl utgå ur sortimentet.

Per Brune

Re: Legend har inte höjdmätning

thureb; sa:
Garmin har en ny GPS på gång som man kan bära på handleden som en klocka. Den har Li-ion batteri och väger ca 80 gram. Det finns en tidigare tråd om den apparaten här på forumet där de första inläggen kom i somras. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22008

Den är menad att användas som träningskamrat. Man skall kunna jämföra sig med en virtuell träningskompis mm.

Kanske kan vara värd att vänta på.

Thure

Den är sannerligen en riktig pryl,
förhoppningsvis hinner den komma under november.

Dock tror jag Gekons bruk av vanliga AAA-batterier talar till dess fördel.

Synd att inte Timex Ironman Triathlon Bodylink
visar altitud, den hade varit optimal.
[Ändrat av d.a.n.i.e.l 2003-11-03 kl 21:19]

Re: Re: Suunto bättre än GPS?

thureb; sa:
För att en höjdmätare med barometergivare skall kunna fungera tillfredställande så måste den vara temperaturkompenserad. Det är Suunton hur det är för Vistan vet jag inte.

De flesta moderna digitala barometriska höjdmätare är temperaturkompenserade (även Garmins) i den meningen att temperaturen hos själva trycksensorn mäts och korrigerar felet som uppstår i tryckmätningen pga varierande temperatur.

Sedan finns det en annan temperatureffekt som beror på att trycket i lufthavet beror på temperaturen. Detta går inte att kompensera för såvida man inte har fullständiga meteorologiska data för hela atmosfären i området man befinner sig. Höjdmätare utgår från en "standardatmosfär", som är en slags medelvärde av tryck vid olika höjder. Därför är det viktigt att känna till att höjdmätaren ger olika fel beroende på var man befinner sig (bergsområde, slätt, hav osv) och vilken årstid, väderförhållande osv. Observera att detta alltså gäller oavsett om man nollställer mätaren vid viss höjd och oavsett om den är "temperaturkompenserad".

Befinner man sig på en plats vid en viss tid under någorlunda lika förhållande är felet ganska konstant. Det innebär att man t ex kan lära sig att mätaren visar kanske 10% fel när man vandrar i fjällen i juni. Detta fungerar sedan ganska bra som ett riktvärde under just de förhållandena.

Johannes

Re: Re: Legend har inte höjdmätning

PR; sa:
När det gäller spår i de Garminenheter jag sett så finns höjdinformation i det aktiva spåret och kan överföras till dator (det finns en funktion för att se höjdprofiler grafiskt i MapSource). Men om man väljer att spara undan spåret till något av de tio spårminnena i GPS:en så förenklas spåret kraftigt och bl.a. höjdinformationen försvinner.

Då förmodar jag att det är äldre Garminmodeller du har sett. I eTrex Venture finns höjdinformationen både i den aktiva loggen och i de spår som är sparade i de tio spårminnena. Höjden överförs också när man för över spåren till en dator och det gäller både den aktiva loggen och spårminnena. Däremot försvinner tidsinformationen när man sparar i ett spårminne. För att få tag i den måste man alltså föra över den aktiva loggen till en dator.

Hälsningar
Harald

Jag hade fel.

Harald Nordius har helt rätt, höjdinformationen ligger kvar också i ett undansparat spår. Tidsinformationen försvinner och spåret förenklas dock till färre punkter. Så går det när man inte kollar saker utan tror sig minnas hur det är.

Jag förutsätter att också Per Brune har rätt angående de riktigt gamla modellerna, sådana har jag aldrig använt och kände inte till att de skiljde sig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 159
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg