Funkar dessa sittdynor med ryggstöd?

Har ingen bild men jag tipper lite bakåt så får man vila för både rygg och ben. Man behöver inte luta alltför mycket utan det funkar att pyssla med mat o kök osv.
 
Blir nog svårt, då får du sitta med låren mot magen/bröstet.

Jag vet inte hur du föreställer dig min anatomi, jag googlade fram en exempelbild (ska visserligen föreställa en deprimerad man, men den visar hur jag menar).

 
Jag har en liknande produkt. Det finns förstärkingar i den med kolfiberstavar som skapar stadgan. Det går bra att sitta i med benen lite uppdragna också och luta sig bakåt. Åtminstone för mig.
 
Har sneglat på dessa sittdynor med ryggstöd. Någon som har testat och kan ge lite feedback om hur bra de verkligen fungerar, hur mycket stöd de egentligen ger? Antar att man måste sitta med rejäl tyngd på sittdynan för att ryggstödet ska hållas rakt med hjälp av banden.

Bättre med en Helinox stol, sitter som en kung, väger inte mycket, finns olika modeller.
 
Har inte stol som sådan men väl ett stolkit till mitt exped liggunderlag som funkar med samma princip.
jag måste inte i sitta med raka ben men kan inte ha alltför mycket bakvikt heller, det blir ju en jämviktspunkt i skarven mellan sittdynao ch ryggstöd men lätt börja ben funkar utmärkt för mej.
Jag uppskattar att sitta med ryggstöd efter en dag på tur, både i kajak och efter vandring. jag tycker det är värt sin extra vikt, men är inte nämnvärt UL, särskilt inte med kajak.

Sidoremmarna mina går att justera i längd för att ge lite olika sittvinkel.

I en sådan stol, med näsan mot solnedgången i horisonten och en god dricka i handen, då är livet toppen.

/Patrik
 
Jag vet inte hur du föreställer dig min anatomi, jag googlade fram en exempelbild (ska visserligen föreställa en deprimerad man, men den visar hur jag menar).

Skulle nog inte tro att det är bekvämt att sitta så någon längre stund.
 
Den typen av stol fungerar riktigt bra, jag har flera stycken.
Speciellt på vinterturer när kvällarna i tältet kan bli långa är det skönt att kunna sitta eller halvligga och läsa. Också på kajakturer ut i ytterskärgården är det skönt att ha med egen stol. Jag har tillverkat en lättviktsvariant som passar till mitt liggunderlag och som man kan koppla isär när man vill lägga sig ner och sova. Bild från en kanottur i östra Finland med fasta lägerplatser.
IMG_2394.jpg
 
Jag tycker min Crazy creek är hyfsat bekväm. Den är testad av outdoorgearlab och de har i sin artikel en bild på hur man kan sitta i den med böjda ben, som tidigare beskrivet med ord i den här tråden.
 
Jag tycker min Crazy creek är hyfsat bekväm. Den är testad av outdoorgearlab och de har i sin artikel en bild på hur man kan sitta i den med böjda ben, som tidigare beskrivet med ord i den här tråden.
4.4/10 tyckte inte jag var bra betyg.
 
Anskaffade en till min thermarrest, fungerar utmärkt men väger. Gör mest låglandsturerer och där växer CO2 tvättmaskiner som utgör ypperliga ryggstöd. På turer ovan trädgränsen är de funkis.
 

Liknande trådar