Funkar dem här kängorna?

Oj, sorry. Bra fråga, en chansning om du frågar mig. Går gör det ju, fast risken är ju att det blir obehagligt då de är så låga. Sen som seobserver påpekar kan det bli rätt kyligt med stålhättor om temperaturen sjunker.

Men visst, går gör det. Det finns folk som vandrar med gummistövlar, och allt möjligt. Man MÅSTE ju inte ha, bara för att man bör enligt konstens alla regler.
Jo dom är ju låga men har varit 100% täta bortsett får då vatten har kommit ovanför skaftet, Kylan är inget som bekymrar mig då jag har använt dom flera timmar i sträck under 10 minutgrader.

Är verkligen "potentiellt kyligt med stålhättor" en vettig invändning när nu TS ska sommarvandra och normalt använder kängorna för vinterbruk?

Hur som, de ser inte optimala ut, men om du annars trivs att gå i dem skulle jag nog ha gjort försöket.

Sen vet jag inte om du använt lundhags förr och vet att du trivs i dem? Annars skulle jag nog hålla aningen öppnare sinne för kängmodell. Jag tycker inte lundhagskängor har nån enorm tendens till att anpassa sig efter ens fötter, så prova noga och är de inte sköna i butik är det fara värt att de inte blir sköna senare heller.

Har provat Scout och Park ganska mycket i butik och tycker Scout passar väldigt bra på foten så det är inget problem.

Får se hur det blir, jag ska kolla vad jag kan spara in på eller fråga om jag låna pengar av farsan.

Jo dom är ju låga men har varit 100% täta bortsett får då vatten har kommit ovanför skaftet,

Stäckan du ska gå innefattar ju inga direkta vad, men om du kommer till lite högre vattendrag så är det en god idé att plocka med ett par flip flops eller liknande. Dom väger inte så mycket och det funkar fint så länge som det inte är strida vattendrag som ska korsas. Sen är det förbannat skönt att slippa dra på sig kängorna varenda gång man måste ut ur tältet för att göra något.

Kanske sticker ut hakan lite, men trots att jag inte bekänner mig till vare sig barfota- eller UL-teoremen, så tycker jag att du kan vandra i ett par joggingskor eller terrängskor. Sträckan är lättvandrad och saknar egentliga vad. Med klok (läs bara sådant som behövs) packning kan du ta med några extra par strumpor alt. lägga några hundringar på sealskinz så håller du fossingarna i skick hela vägen.

...för oss med teflonfötter finns också en intressant, avskalad känga i läder och gummi kallad gummipjäxa, fattigmans Lundhag, surplusbutikerna brukar ta mellan 100 och 200 för nya, frakten ungefär lika mycket.

...annars skulle jag köra med de skor du visar i länken. Bättre komma ut och gå i det du har..:)

//J

Ja, för låga är de där TNF verkligen inte. De är väl som ordinära mid-kängor av alpin typ.
Skor med höga skaft hör hemma i brötig skogsterräng på sin höjd.

Nu är jag inte helt förtjust i joggingskor, ofta väl glatt sula, så jag använder låga vandringsskor av märket Salomon. De väger 900 gram och kostade kring 1000-lappen när jag köpte dem i Schweiz. Jag har också ett par trailrunnerskor av samma märke, ännu lättare, och minst lika rejäl sula. Det förra paret har använts i både alpin terräng och i norska fjällen.

Jag hade en gummipjäxa i lumpen på 80-talet som "reserv" eller nåt. Vet inte varför vi fick ut dom för jag använde dom aldrig. Har sett dom på ÖB några gånger efter det också, men köpte aldrig för de var ju jättestora över foten. Skulle behövt många sockar för att fylla ut det utrymmer. Då var de vanliga kängorna helt i skinn mycket bättre.

Hade jag bara fått ett dåligt exemplar, eller är de rymligare över foten generellt?

Jag hade en gummipjäxa i lumpen på 80-talet som "reserv" eller nåt. Vet inte varför vi fick ut dom för jag använde dom aldrig. Har sett dom på ÖB några gånger efter det också, men köpte aldrig för de var ju jättestora över foten. Skulle behövt många sockar för att fylla ut det utrymmer. Då var de vanliga kängorna helt i skinn mycket bättre.

Hade jag bara fått ett dåligt exemplar, eller är de rymligare över foten generellt?

De ska användas med innersula och ett par ullstrumpor, ett par ullsockar. Har sett dem i två läster, normal och bred.

...inte för alla fötter ;)...

//J

Undertecknad har traskat den aktuella sträckan i ett par gamla utslitna Keen lågskor med sprucket membran och det funkade fint som fisken i sälmunnen. Hade ett antal merinoullstrumpor som jag bytte mellan samt tog en och annan paus för att lufta fötter och skor ordentligt. Hela sträckan gjordes på 48 timmar med två övernattningar i ett Akto utan att känna stress...

Trivs de nuvarande skorna på dina fötter så traska i dom, även om det kanske inte är 100% optimalt så kan det säkert funka...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg