• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

funderingar om vad som styr ekonomin

Var är pengarna?

1973 började jag i skolan. Utan att vara exakt kan jag påstå att ungefär detta år var folkhemmet Sverige på sin topp. Familjen hade byggt en villa "på landet" som storstadsbor uttrycker det. (själva sade vi aldrig så) Arbetare hade råd att bygga nya villor på friköpta tomter. En andrabil införskaffades i de flesta hem. Hemmafruarna började jobba deltid och behövde ett fordon. Dessa användes även för barntransporter.
Jag vill berätta om att på denna tid så var tandvård gratis, så även sjukvård. Skolmaten var av hög kvallitet med mjölk till varje mål. Äldreomsorgen bestod av hemsamariter som hade tid att handla maten, laga till den, servera samt diska. Även en pratstund över en kopp kaffe hans med. På ålderdomshemmen och långvården fanns tid för samtal och maten var inte lagad i en fabrik.

Nu ca 30 år senare så har Sverige ökat sin produktion med över 120%. Pengarna borde räcka till att fördubbla omsorgen om medborgarna.

Men det är nu det gåtfulla har inträffat.
Samtliga sektorer inom folkhemmet säger att nedskärningar krävs, för att det fattas pengar.
Jag är inte inbjuden till MENSA och har inte blivit uppringd av Nobel kommittén.
Mitt interlekt är förmodligen på milsvitt avstånd från de hjärnor som går till historien.

Kan någon utav er där ute förklara för mig hur detta är möjligt.

Stadsfinanserna täckte välfärdssamhällets utgifter. Vi fördubblade inkomsterna.
Var är pengarna?

(Antagandet att profithungriga kapitalister roffat åt sig landets tillgångar lämnas till läsaren.)
 
1973 började jag i skolan. Utan att vara exakt kan jag påstå att ungefär detta år var folkhemmet Sverige på sin topp. Familjen hade byggt en villa "på landet" som storstadsbor uttrycker det. (själva sade vi aldrig så) Arbetare hade råd att bygga nya villor på friköpta tomter. En andrabil införskaffades i de flesta hem. Hemmafruarna började jobba deltid och behövde ett fordon. Dessa användes även för barntransporter.
Jag vill berätta om att på denna tid så var tandvård gratis, så även sjukvård. Skolmaten var av hög kvallitet med mjölk till varje mål. Äldreomsorgen bestod av hemsamariter som hade tid att handla maten, laga till den, servera samt diska. Även en pratstund över en kopp kaffe hans med. På ålderdomshemmen och långvården fanns tid för samtal och maten var inte lagad i en fabrik.

Nu ca 30 år senare så har Sverige ökat sin produktion med över 120%. Pengarna borde räcka till att fördubbla omsorgen om medborgarna.

Men det är nu det gåtfulla har inträffat.
Samtliga sektorer inom folkhemmet säger att nedskärningar krävs, för att det fattas pengar.
Jag är inte inbjuden till MENSA och har inte blivit uppringd av Nobel kommittén.
Mitt interlekt är förmodligen på milsvitt avstånd från de hjärnor som går till historien.

Kan någon utav er där ute förklara för mig hur detta är möjligt.

Stadsfinanserna täckte välfärdssamhällets utgifter. Vi fördubblade inkomsterna.
Var är pengarna?

(Antagandet att profithungriga kapitalister roffat åt sig landets tillgångar lämnas till läsaren.)

Antagandet låter inte helförvirrat.

Kom på att utbildning är så viktigt nuförtiden, jo det är det kan man tycka, men dom som inte vill utbilda sig mer än grundskolan då?, varför finns det inte jobb till dem ?. Ingen är välkommen utan att ha gått gymnaset.
Man tvingas passa in i den "ekonomiska mallen" som ngn skapat, där finns inte plats för springchasar som kör ut varor till gamla, yrken är borta, förr stod det i tfnkatalogen "svarvare" ,chaufför, tex, nu är ingen nåt, utan måste ha en bredd så att man kan göra olika arbeten, inget fel i det, men varför låter man inte den som är bäst på nåt få göra det ?, istället för att alla ska kunna allt för att ha en sysselsättning.

Hus byggs i högkonjunktur, i lågkonjunktur byggs det inte så mycket för ingen vågar satsa,

Planekonomin funkar inte så bra vet vi, men marknadsekonomin när den får gå för långt som den gjort nu, är ingen höjdare det heller.

Jag fattar inte att superhögutbildade globalekonomer med skyhöga löner o bonusar, pensioner,inte hade en minsta aning om den här finanskrisen innan den kom så man kunde parera innan störtdykningen, de borde ju sitta på den informationen och kunna tolka signalerna, är de verkligen så välutbildade ?, fick dom sparken, går dom på A-kassa som är max 10.200/mån. eft. skatt ? ibland får jag känslan av att det lika gärna kan sitta en spåkärring o spå i kaffesump istället med långt mindre utbildning o lön som dessa, på ekonomernas befattningar.

Det finns en övertro på marknaden, den är vår tids gud som ger oss hopp o glädje ibland, i nästa stund arbetslöshet o förtvivlan, vem ska vi slå ihjäl för dessa berg och dal resor vi gör ?

Men varför bry sig, bara man själv har det bra....
 
För egen del kan jag berätta med minnen från min egen barndom att min far betalar 30% mindre skatt nu än då. Vi hade inte direkt råd att köpa nya bilar och åka utomlands, men det har blivit bättre. Samtidigt har exempelvis LO kämpat stenhårt i alla lägen för att driva upp lönerna till nivåer som gör att en vanlig bandarbetare på Volvo har råd med hus, ny bil, och ta familjen till Thailand varje år. Även lönerna inom kommunal och landsting har ökat rejält kan jag konstatera med egen erfarenhet av förskolearbetare och vårdarbetare inom släkten.

Så... sänkt skatt och rejält höjda löner, där kan ni ha en del av förklaringsfaktorerna till det ni upplever som den sämre ekonomin i det offentliga Sverige idag.
 
För den svenska journalistkåren är inte röda i största allmänhet?

Jag skulle ställa mig frågan vilken politisk profil som finns på den största andelen av våra dagstidingar? Sedan skulle jag också ta mig en funderare kring vilka som äger media i Sverige(ett stalltips börjar på B och slutar på nnier)... Sedan kan vi börja diskutera enskilda journalisters politiska hemvist och eftersom det här handlade om just ekonomi så kan vi fokusera på ekonomijournalister... Jag vet inte, men jag har en känsla av att det inte är några rödgardister som håller i a-ekonomi, DN ekonomi etc, men det är bara mina gissningar
 
Jag skulle ställa mig frågan vilken politisk profil som finns på den största andelen av våra dagstidingar? Sedan skulle jag också ta mig en funderare kring vilka som äger media i Sverige(ett stalltips börjar på B och slutar på nnier)... Sedan kan vi börja diskutera enskilda journalisters politiska hemvist och eftersom det här handlade om just ekonomi så kan vi fokusera på ekonomijournalister... Jag vet inte, men jag har en känsla av att det inte är några rödgardister som håller i a-ekonomi, DN ekonomi etc, men det är bara mina gissningar

Är det inte ganska välkänt att de som äger tidningarna är i regel blåa men de som skriver i dem är röda eller gröna...
 

Jag vet inte hur du läser statistik... Men enligt länken så har Mp ca 25%, V 14 % och S 30% Slå man ihop dessa så har de rödgröna 69% Det var det jag menade med att de som skriver tidningarna stöder vänsterblocket. Att vissa inriktningar inom journalismen har ett högre stöd för de borgliga låter helt rimligt och som exempel de som skriver om ekonomi.
 
Jag vet inte hur du läser statistik... Men enligt länken så har Mp ca 25%, V 14 % och S 30% Slå man ihop dessa så har de rödgröna 69% Det var det jag menade med att de som skriver tidningarna stöder vänsterblocket. Att vissa inriktningar inom journalismen har ett högre stöd för de borgliga låter helt rimligt och som exempel de som skriver om ekonomi.

Det enda jag har påpekat är att det är inte så enkelt som vissa vill hävda att alla journalister är röda. Bilden är mer komplicerad än så, det visar just den här debattartikeln från Kent Asp. Sedan var det även just ekonomifrågan som diskuteras här ursprungligen.... Varför det egentligen skulle vara naturligt att det är fler moderater som är ekonomijournalister än exempelvis socialdemokrater förstår jag inte. Även socialdemokrater borde vara intresserade av ekonomi, dock kanske andra ekonomiska lösningar än den vanliga visan som vevats de senaste decennierna (minska offentliga utgifter, sänk skatten, avreglera, privatisera....)

DEssutom så fundera gärna på hur ägandet av media ser ut, och hur detta kan tänkas påverka vilka berättelser som berättas, och vilka som inte berättas... Hur en maktsfär som exempelvis Bonnier (Tv4, DN, Expressen, Sydsvenskan, Dagens Industri, Privata Affärer, Adlibris, SF, osv osv osv) kan tänkas påverka det hela överlåter jag åt läsaren att fundera på. Vi förfasas ibland över mediasituationen i Italien med Berlousconi, eller England med Robert Murdoch, Jag kan säga att vi är inte långt efter i Sverige.... Förutom Bonnier så är det Schibsted och famlijen Hjörne som berhärskar i princip hela mediemarknaden i Sverige. Detta påverkar vad som berättas... Det är i alla fall jag fullständigt övertygad om...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg