Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre

På en racer, eller liknande, fördelas min vikt på mindre yta än på en standardcykel. Borde inte detta innebära att en racer är mer punkteringskänslig än en standard dito?

Eftersom jag är så pass tung behöver jag ha däcken hårdare pumpade än någon som är 30 kg. lättare för att få samma rull, men hårdare pumpade däck är väl mer punkteringskänsliga - särskilt som de sitter på en racer? Måste fetton acceptera att cykla med svampigare däck, eller finns det någon lösning på punkteringsproblematiken?

Är 193 cm lång och drar runt på ca. 110 kg. Brukar regelbundet göra turer kring 40 km. med min 25 år gamla standard-sunk-Monark och börjar bli ganska less på att inte ha rätt prylar för ändamålet...
 
Undrar om det inte är det motsatta att du lättare får punka med mindre luft i däcken.
den vanligasre formen av punka får man ju genom fälggenomslag (när du tex kör över en trottoarkant med för lite luft)
Finns mkt fina "punkterings säkra däck nuförtiden! Har du 7,5-9,0kg i däcken så kommer det rulla lätt även för dig :)

/Janne
 
Tror också att du ska sikta på maxgränsen gällande lufttrycket om du ska undvika punkteringar. Jag kör alltid på maxtryck på racern och har kört iaf 400-500 mil utan punkteringar (men bytt däck några gånger (bla när jag bytte cyklel)) fram tills förra vecka då jag punkterade två gånger på två dagar med hjälp av glasbitar som letade sig genom/förbi det punkteringsskyddande lagret.

Det finns garanterat andra racercyklister som väger lika mycket som dig! Cykel är en folksport som passar för alla. Kolla på olika motionslopp. Där finns alla typer av cyklister från små spinkisar till stora killar med svullbuk. Inget konstigt i det. Cykla är ju roligt oavsett hur man ser ut. Därför tror jag också att det ska gå fint för dig att hitta en racer som funkar då det funkar för alla andra.

Gå till en riktig cykelhandlare så kan de hjälpa dig att hitta rätt grejer. Troligen går standardgrejer bra men om du är orolig går det säkert att fixa/bygga tex starkare hjul. Tänk på vilka packningar touringhojar med 28 tums hjul håller för, även om det kanske inte är byggda av vanliga racerkomponenter. Vissa lätta hojar tror jag har viktbegränsningar för cyklisten och det samma gäller nog många hjul. Självklart väljer du inte en sådan ram eller ett sådant hjul i så fall. Oavsett om din racer inte blir av den allra lättaste sorten kommer du nog uppleva väldigt stor utveckling av cykelglädjen med den jämfört med din standardcykel. Du kommer känna dig som en blixt! Börja med att pumpa upp däcken på din standardhpj till maxtryck (står på däckssidan) inför söndagsrundan så blir den nog riktigt snabb också.

Förhoppningsvis kommer snart HåkanC och skriver lite om rammaterial och hållfasthet samt rättar till vad som eventuellt inte stämmer av det jag skrivit men till dess får du hålla tillgodo med mitt svar.

/Ala
 
Jag tror inte heller att punktering är något större problem. Däremot känner jag tyngre cyklister som måste ha speciella hjul, som håller bättre. Så fälg och ekrar är nog viktigare än däck.
 
Som de andra skrivit: Se till att hjulen är stabila. Däcken håller, skaffa pump med manometer och pumpa hårt.
 
Hjulen är viktigast, kevlardäck brukar hålla sig punkteringsfria länge...Tandem bakhjul håller garanterat! DT nav och ekrar 40 stycken.
//J
 
Kanske

kan det vara idé att gå upp något i däcksdimension till 25 mm i stället för 23. Välbyggda hjul och inte det allra lättaste torde räcka bra för dina 110 kg.

Thure
 
Hjulen är viktigast, kevlardäck brukar hålla sig punkteringsfria länge...Tandem bakhjul håller garanterat! DT nav och ekrar 40 stycken.
//J
Är inte det lite överdrivet (och det blir lätt dyrt med DT Swiss...)?! Mitt förslag:
36 ekrar (DT Competition)
Halvhög fälg (Mavic CXP 33)
Och passande nav.

Men de ingående komponenterna är bara en del. Viktigt är oxå att hjulen byggts bra. Det säljs en hel del dåliga cykelhjul här i världen. Leta upp en kompetent cykelaffär! (eller berätta var du bor och nån kan säkert nämna en bra cykelhandlare)
 
Smolk i bägaren!

Tack för alla ord på vägen! Det blev en Bianchi-racer, nån instegsmodell från 2007 som jag fick för skaplig peng. Har hunnit tagit nån vända och kapade som otränad direkt 6 minuter på samma sträcka som jag förut gjort på 30 minuter. Roligt!

Lite smolk i bägaren dock... Idag när jag var ute på en vända hade kommunnissarna grävt upp en rimpa i asfalten till nåt elskåp som jag damp ned i, och när jag kom hem var bakhjulet snett med nån millimeter så det ligger minimalt mot bromsklossarna bak.

Åtgärd?
Behövs det riktas/bytas ut pronto, eller kan jag mixtra lite med klossarna så de inte ligger mot?
 
Åtgärd?
Behövs det riktas/bytas ut pronto, eller kan jag mixtra lite med klossarna så de inte ligger mot?

Det beror på vad du menar med pronto. Men om du cyklar på ett skevt hjul kommer skevningen att öka. Så småningom brister en eker, och sen nästa, osv.

Måste dock också säga att skeva hjul kan s.a.s. vara stabila och inte falla ihop. Så flytta ut bromsklossarna en aning om du inte har möjlighet att få hjulet riktat snart men var vaksam på om skevningen ökar!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg