Fundering om Garminkartor

Detaljrikedom i 3D-kartor?

Hej!

Hur detaljerade är 3D-kartorna som följer med Garmins Oregon-GPS:er?
--- Om t.ex. gångstigar, cykelvägar, landsvägar, ortsnamn och dyl. märks ut på ett bra sätt och
olika typer av vegetation så som skog, ängar syns tydligt i kartan med grön eller gulaktig färg som vanliga kartor.

Skiljer sig kartorna åt i innehåll om man har Oregon 300, 400 eller kommande 550?
Om man lägger in FriPro i Oregon, blir den 2D eller kan den också bli i 3D?

Med vänliga hälsningar at1981 !!

Och jag som tyckte att Garmin segmenterar för hårt. Kan man alltså inte ha sin frilufts-GPS till bil eller MC, med vägkartor alltså?

Nja, snarare är det så att det inte längre tas fram några svenska/europeiska vägkartor till Magellans frilufts-modeller. Det finns dock gamla versioner från kanske år 2002 och äldre som förvisso funkar rent teknisk, men de börjar bli ordentligt inaktuella, varför generalagenten har slutat sälja dem. Dessa vägkartor var dock inte ruttbara, vilket de givetvis är på Magellans bilnavigatorer.

F.ö. går det bara att ha en detaljkarta + baskartan öppen samtidigt - åtminstone på Magellan Explorist XL! Således ingen Topo+ karta med underliggande ruttbar vägkarta.

/Niklas

Garmin Mobile

Hej!

Har en vägkarta och en friluftskarta på ett 2 GB-minne i min mobil N82 men vill ha in mer och skaffar därför ett 4 GB-minne. Lägger in Garmin Mobile XT även på det nya kortet och då visar det sig att 2GB-kortet inte längre är giltigt!?

Kan man inte ha GMXT på flera kort för att kunna ha flera kartor, bl.a. för att man inte lär kunna ha fler än tre kartor på samma kort. Någon som vet?

/ Hälsningar ROH

Kan man inte ha GMXT på flera kort för att kunna ha flera kartor, bl.a. för att man inte lär kunna ha fler än tre kartor på samma kort. Någon som vet?
Från garmin.se:

"Anm: Av licens- och säkerhetsskäl går det inte att överföra datan från Garmin Mobile XT till ett större minneskort."

Dvs, de har någon typ av kopieringsskydd.

Från garmin.se:

"Anm: Av licens- och säkerhetsskäl går det inte att överföra datan från Garmin Mobile XT till ett större minneskort."

Dvs, de har någon typ av kopieringsskydd.

OK tekman. Men det är inte det som är själva grejen. Jag kan ordna så att 4GB-kortet funkar med GMXT (visserligen än så länge utan program) men då blir 2 GB-kortet ogiltigt! Man kan alltså bara ha ett giltigt kort i taget med GMXT och därmed inte ordna ett nytt kort med nya kartor?! Verkar orimligt. Vet någon?

/ROH

OK tekman. Men det är inte det som är själva grejen. Jag kan ordna så att 4GB-kortet funkar med GMXT (visserligen än så länge utan program) men då blir 2 GB-kortet ogiltigt! Man kan alltså bara ha ett giltigt kort i taget med GMXT och därmed inte ordna ett nytt kort med nya kartor?! Verkar orimligt. Vet någon?
Tycker inte det verkar orimligt. Garmin säljer GMXT på ett minneskort och inte vill att man ska kunna flytta program/karta till ett annat kort. Om du då försöker "ordna" så att det går att använda ett annat kort med kartor och misslyckas så är det tyvärr inte orimligt, snarare rimligt.

Beskriv hur du gör så är det lättare att förstå vad som händer. Raden "visserligen än så länge utan program" förstår jag inte vad du menar.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg