Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fundering ang svagt snöskickt.
- Trådstartare SuperG
- Start datum
Bok-klok
Min dassliteratur just nu är Staying Alive in Avalanche Terrain av Bruce Tremper. Intressant bok. På en av dom första sidorna står det om detta med tjocka flak. I korthet kan man säga att tjocka starka snölager håller ihop bättre men har två stora nackdelar:
1. Om en lavin löser ut så blir den stor.
2. Brottkanten hamnar längre från (ovanför) personen som utlöser lavinen.
Boken är ganska billig (~150:- hos nätbokhandlare), men jag har läst för lite än (suttit för lite på huset) för att säga om den är bra. Verkar OK iallfall.
Fler böcker finns här:
http://www.avalanche.org/~lsafc/INFO/Books.HTML
Min dassliteratur just nu är Staying Alive in Avalanche Terrain av Bruce Tremper. Intressant bok. På en av dom första sidorna står det om detta med tjocka flak. I korthet kan man säga att tjocka starka snölager håller ihop bättre men har två stora nackdelar:
1. Om en lavin löser ut så blir den stor.
2. Brottkanten hamnar längre från (ovanför) personen som utlöser lavinen.
Boken är ganska billig (~150:- hos nätbokhandlare), men jag har läst för lite än (suttit för lite på huset) för att säga om den är bra. Verkar OK iallfall.
Fler böcker finns här:
http://www.avalanche.org/~lsafc/INFO/Books.HTML
Laviner
Ja det är inte så enkelt med att upskatta lavinfaror, om man tittar på tex rutshblockstest så kan 10 rutschblockstest i samma sluttning visa helt olika resultat.
Så att gräva en snöprofil/rutchblockstest så är man ganska säker på att man inte har gissat rätt ang snöförhållandet;-)
Det viktiga är försthandsinformation dvs spontana laviner, hur låter snön, hur beter sig snön.
Sedan kan man titta på snötäcket (snölager, tjocklek, osv) som är mer osäker information och sist är det vädret som påverkar (mest osäker information).
Ang islager så finns det ju ofta rimfrost ovanför islagret (vilket blir ett mycket bra glidlager), eller omvandlad snö under islagret så islager är väl aldrig bra...
[Ändrat av fafner 2006-03-02 kl 22:07]
Ja det är inte så enkelt med att upskatta lavinfaror, om man tittar på tex rutshblockstest så kan 10 rutschblockstest i samma sluttning visa helt olika resultat.
Så att gräva en snöprofil/rutchblockstest så är man ganska säker på att man inte har gissat rätt ang snöförhållandet;-)
Det viktiga är försthandsinformation dvs spontana laviner, hur låter snön, hur beter sig snön.
Sedan kan man titta på snötäcket (snölager, tjocklek, osv) som är mer osäker information och sist är det vädret som påverkar (mest osäker information).
Ang islager så finns det ju ofta rimfrost ovanför islagret (vilket blir ett mycket bra glidlager), eller omvandlad snö under islagret så islager är väl aldrig bra...
[Ändrat av fafner 2006-03-02 kl 22:07]
Re: Laviner
Rimfrost sätter sig lika gärna på snöytan så det argumentet förstår jag inte.
Skare håller ihop betydligt bättre än lösare snö så skare borde minska lavinrisken både om den finns längre ned eller på snöytan.
Thure
fafner; sa:Ang islager så finns det ju ofta rimfrost ovanför islagret (vilket blir ett mycket bra glidlager), eller omvandlad snö under islagret så islager är väl aldrig bra...
Rimfrost sätter sig lika gärna på snöytan så det argumentet förstår jag inte.
Skare håller ihop betydligt bättre än lösare snö så skare borde minska lavinrisken både om den finns längre ned eller på snöytan.
Thure
Re: Re: Laviner
Men lös snö som följer med när man åker behöver inte vara så farligt. Om däremot ett stort block skarad snö börjar kana så sliter den med sig mer snö, vilket i sin tur kan bli farligt.
thureb; sa:Skare håller ihop betydligt bättre än lösare snö så skare borde minska lavinrisken både om den finns längre ned eller på snöytan.
Thure
Men lös snö som följer med när man åker behöver inte vara så farligt. Om däremot ett stort block skarad snö börjar kana så sliter den med sig mer snö, vilket i sin tur kan bli farligt.
Sannolikt?
Hur stor är sannolikheten för att en sluttning som binds ihop av skarad snö börjar röra sig?
Jag gissar på att den är nästan försumbar.
I Sverige är blocklaviner vanligast men det jag har läst mig till är att det ändå är nyfallen snö i stora mängder som bildar blocklaviner.
Thure
Hur stor är sannolikheten för att en sluttning som binds ihop av skarad snö börjar röra sig?
Jag gissar på att den är nästan försumbar.
I Sverige är blocklaviner vanligast men det jag har läst mig till är att det ändå är nyfallen snö i stora mängder som bildar blocklaviner.
Thure
Skarad snö ej ofarlig.
Den risken är inte försumbar i min värld i alla fall. Den måste värderas i relation till en mängd faktorer.
Om det är skarsnö vi diskuterar så använder jag följande parameterar för att värdera risken:
Temperaturväxlingar.
Slutningens form och lutning.
Omgivning (stenar och buskar, hängdrivor)
Snöfältets storlek.
Är slutningen frekvent åkt eller åks den inte alls?
Den risken är inte försumbar i min värld i alla fall. Den måste värderas i relation till en mängd faktorer.
Om det är skarsnö vi diskuterar så använder jag följande parameterar för att värdera risken:
Temperaturväxlingar.
Slutningens form och lutning.
Omgivning (stenar och buskar, hängdrivor)
Snöfältets storlek.
Är slutningen frekvent åkt eller åks den inte alls?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
tips ang spade??? | Skidalpinism | 16 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg