funderar på att köpa VKV

hej alla erfarna !
jag är en nybörjare och funderar på att köpa min första kajak. Jag är mycket sjövan och vet att man ska pröva så många som möjligt innan man köper men jag undrar om jag som helt grön märker någon stor skilnad.
jag funderar starkt på att köpa en VKV offshore då jag tycker den verkar mycket bra med kvalite och säkerhet och med ett högt andrahands värde samt att jag tycker den är mycket fin.
vill gärna höra om det är ett bra val.
Mvh Spiken

Prova!

Som du skriver så har den ett bra andrahansvärde. Upptäcker du efter en säsong att det inteär riktigt vad du ville ha är du väl rustad med erfarenhet för att byta till något som du tror passar bättre för dina syften. Själv paddlar jag Lisa då jag tycker den är mer lättmanövrerad och en bättre kajak att kombinera motion och långfärd med. Men med sydostlig vind mellan öland och Oskarshamn sitter jag hellre i en Off-Shore. Hyr den ett par dagar och känn efter... Kolla VKVs hemsida var du kan hyra deras kajaker. Se till att du får på prova en kajak med den nya helfotspedalen, det är ett suveränt styrsystem!

Vad som är en bra kajak handlar till syverne och sist alltid om vad man skall använda den till. Detta är något jag känner tappas bort i diskussionerna allt för ofta. Det pratas mycket pris / kvalitet men funktion tappas bort ganska ofta. Allt för många köper "fel" kajak för att de tittat efter fel saker man söker för brett. Är det en expeditionskajak för många och långa turer med mycket packning du skall ha är nog Offshore en bra kajak eller kanske en Vivianne eller något liknande. Som nybörjare är det jättesvårt att hita rätt men här är ett tips. Tänk efter noga vad du kommer göra mest med kajaken och var ärlig mot dig själv. Skala bort alla andra hänsyn och köp en kajak som är bra på just det du kommer göra mest och rikta in dig på en kajak som är bra på just det. Då är chansen att det är fel kajak ganska liten.

Hur mycket kajak

erfarenhet har du?