funderar på att köpa VKV

hej alla erfarna !
jag är en nybörjare och funderar på att köpa min första kajak. Jag är mycket sjövan och vet att man ska pröva så många som möjligt innan man köper men jag undrar om jag som helt grön märker någon stor skilnad.
jag funderar starkt på att köpa en VKV offshore då jag tycker den verkar mycket bra med kvalite och säkerhet och med ett högt andrahands värde samt att jag tycker den är mycket fin.
vill gärna höra om det är ett bra val.
Mvh Spiken

Prova!

Som du skriver så har den ett bra andrahansvärde. Upptäcker du efter en säsong att det inteär riktigt vad du ville ha är du väl rustad med erfarenhet för att byta till något som du tror passar bättre för dina syften. Själv paddlar jag Lisa då jag tycker den är mer lättmanövrerad och en bättre kajak att kombinera motion och långfärd med. Men med sydostlig vind mellan öland och Oskarshamn sitter jag hellre i en Off-Shore. Hyr den ett par dagar och känn efter... Kolla VKVs hemsida var du kan hyra deras kajaker. Se till att du får på prova en kajak med den nya helfotspedalen, det är ett suveränt styrsystem!

Vad som är en bra kajak handlar till syverne och sist alltid om vad man skall använda den till. Detta är något jag känner tappas bort i diskussionerna allt för ofta. Det pratas mycket pris / kvalitet men funktion tappas bort ganska ofta. Allt för många köper "fel" kajak för att de tittat efter fel saker man söker för brett. Är det en expeditionskajak för många och långa turer med mycket packning du skall ha är nog Offshore en bra kajak eller kanske en Vivianne eller något liknande. Som nybörjare är det jättesvårt att hita rätt men här är ett tips. Tänk efter noga vad du kommer göra mest med kajaken och var ärlig mot dig själv. Skala bort alla andra hänsyn och köp en kajak som är bra på just det du kommer göra mest och rikta in dig på en kajak som är bra på just det. Då är chansen att det är fel kajak ganska liten.

Hur mycket kajak

erfarenhet har du?

Sittställningen är ganska olika i olika kajaker och därför bör man absolut provpaddla olika lådor innan köp.

Det är lika viktigt att hitta rätt kajak och rätt sittställning där, som rätt ram när man köper en cykel som man skall sitta länge på.

Jag skulle säga att man gärna skall vara ganska storvuxen för att uppskatta VKV Måsen Offshore. Det är i första hand en veckoturskajak.

Thure

Jag håller med Siven. Är man osäker på vad man ska ha, kanske för att man inte paddlat så länge att man kondenserat fram vad som verkligen är målet med ens paddling så känns det kankse bättre att köpa en kajak som passar till "allt".

I själva verket kommer man sannolikt att paddla någorlunda inriktat, dvs övernattningsturer ELLER lek i vågor ELLER motionspaddling ELLER sprint ELLER...

En kajak som klarar allt det är med största sannolikhet inte särskilt optimal för någonting. Kanske är det t o m hela tiden en lite tafflig kompromiss till allt, eller åtminstone tyvärr lite olämplig tlll det som man verkligen paddlar mest.

Självklart kan många säga att de minsann paddlar allt från sprint, till fors till HBB. Det stämmer säkert att det finns flera som gör det, men de har med all säkerhet mer än en kajak också.

Det som ofta styr hur man paddlar mest är nog vad man har tillgång till för vatten, eller om man nu har ett ganska bestämt intresse i just någon av riktningarna.

Då kan man också konstatera att flera kajaker som verkligen är bra på nåt särskilt också fungerar som hyfsad nödlösning till annan paddling. Visst krävs lite omak som t ex packning på däck om man ska paddla länge i sin motionsinriktade havskajak eller nån annan speciallösning. Å andra sidan får man paddla i sin gamla trygga kajak som man känner till egenskaperna på så det kan ju vara en tröst, utöver att den kanske gör den paddling som man verkligen ägnar sig åt så mycket trevligare. Just det senare gör ofta att man inte tappar intresset, eller känner att man måste byta material.

PS. Du undrar om du märker nån skillnad; det gör du!
Defintivt under kajakens långa livstid och troligen redan efter första milen.

Senast ändrad:
tack för svar !

jag har tillgång till både insjö och skärgård, kust, hav och det är runt kusten jag kommer tillbringa den mesta tiden. Jag är 1,85 och 87 kilo men jag vet inte riktigt vad som räknas som storvuxen.

Du är väl stor nog kanske man kan säga, men samtidigt är det nog inte så många kajaker du inte får plats i. Jag är ett litet snäpp större, men har inte stött på så mycket problem ännu. På räcerkanoter brukar förstås vikten vara mer kritisk, men de är ju lite speciella i det avseendet.

Du är stor nog för en Offshore, men det finns förstås de som tycker att det är en klumpig kajak oavsett kroppsstorlek.

Om du är sugen på en Off shore men är lite rädd för att den är lite för stor å pråmig så varför inte en Elite då istället! Lite roligare smidigare å lite snabbare :)

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
kajakmannen Funderar på att sy en Tuiliq? Paddling allmänt 3
andersmossing Funderar över navigation. Paddling allmänt 10
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg