Jag skulle vilja tipsa om att kolla på snörningen. Bifogar en bild på mina sommarkängor (typ Vandra), den stora haken i mitten av snörningen gillar jag. Den gör att man kan snöra hårt om foten men lösare om vristen/benet eller tvärtom. Upplever kanske främst denna fördel på mina höga Professional som har lite mer skaft. Jag tycker Park ser ut att ha en mycket enkel snörning.
Ta med dig de sockar du tänkt använda till butiken (så slipper du det frågetecknet).
Om du väger mellan två storlekar, ta den större (ett råd jag är glad att jag följde när jag köpte sommarkängorna och ville ha dem tighta).
Jo, snörningen har nog betydelse för hur skorna känns. Kanske är det att jag snörat "fel" när jag testat kängor med höga skaft. Det har helt enkelt känts som att de trycker en del mot vristen.
Frågetecknet med sockarna är ju hur tjocka sockar jag skall räkna med att använda. Jag räknar med att gå i ned till några minusgrader (vinter i skåne), iaf medan jag går in kängorna. Man kan nog inte räkna med att sockar som lämpar sig för sommar/höst-vandring är så lämpliga för vinter, man kan nog inte heller räkna med att sockar som lämpar sig för fodrade skor är lika lämpade för ofodrade.
Jag antar att om jag testar med de tjockaste sockar jag räknar med att använda så kommer kängorna funka även med tunnare sockar under sommaren.