Kul att detta är på tal. Jag är i tagen att köpa nya kängor för mina Professional Mid (normal) som jag haft i 9 år och nyss slitit ut (se
tråd)
Valet har fallit på Forest och jag har precis fått hem dem från internetz. Tanken är att de ska bli mina nya jobbkängor och ersätta Mid.
Jag har nu 3 Lundhagskängor hemma,
samtliga i storlek
44. Prof Mid (normal), Prof High (normal) och Forest (regular) som jag kan göra jämförelser på.
I vanliga fall har jag 43 i skor.
(tillverkningsår efter det som står på plösen)
Mina
professional mid som köptes 2007 och har krympt. Betydligt. Dessa har använts flitigt både på jobb och fritid och sitter som en smäck på foten. Alldeles för bra rentav. Som en sportsko och får köra med tunna dubbla sockar.
Professional High (2011) har också använts en hel del privat för långa fjällvandringar mm (
"finkängorna") och jag tycker att de inte krympt i samma omfattning som mina gamla Mid. Tårna tar möjligen i lite framtill, men jag har inte haft några problem. Jag anser att de är rymliga.
Men...
Forest känns enorma för att vara 44
r. Foten sitter dock bra i sida och jag har gott om utrymme för tårna med dubbla sockar. Har testat att gå lite hemma och än så länge tycker jag inte att jag glider fram eller bak eller att hälen glappar så mycket... än?
Notera att tåpartiet på mid-kängan har dragit sig uppåt som en näbbsko. Cellgummit eller lädret på insidan som dragit ihop sig?
En kik på iläggssulorna:
Alla 44 som sagt. Riktig budgetsula som medföljde Forest jämfört med vad man fått i Professional (Meindl-sulan är egen tillförd som sommarsula). Hur blir det nu om man vill köpa en finare Lundhagssula till Forest? Den i mitten sladdar omkring duktigt i Forest. Ska man köpa 45 till sina Forest 44
r eller är Lundhags snabba på att uppdatera sin sulpark?
En jämförelse av 44
rna från Prof High (normal) över de från Forest (regular):
Jag är lite skeptisk till bytet från Normal till Regular (herregud! något nytt!). Gillade det där med krypningen och att det formade sig efter foten.
Läste någonstans (Lundhags egen hemsida?) att man numera ska köpa det man brukar ha normalt i skostorlek även i läst Regular.
Ska jag då behålla mina Forest 44
r eller gå ner till 43? Blir nog en sväng in till en butik i stan för att jämföra...